ویژگی های مرد خوب

ویژگی های مرد خوب چگونه یک شوهر و پدر خوب باشیم شوهر و پدر بودن شاید دو مورد از مهم ترین نقش هایی هستند که ممکن است در زندگی تان داشته باشید، بنابراین کاملاً طبیعی است که بخواهید بهترین نحو کار خود را انجام دهید. با توجه به خانواده خود و برقراری ارتباط موثرتر با […]


ویژگی های مرد خوب

چگونه یک شوهر و پدر خوب باشیم

شوهر و پدر بودن شاید دو مورد از مهم ترین نقش هایی هستند که ممکن است در زندگی تان داشته باشید، بنابراین کاملاً طبیعی است که بخواهید بهترین نحو کار خود را انجام دهید. با توجه به خانواده خود و برقراری ارتباط موثرتر با آنها شروع کنید. به یاد داشته باشید که برای یک عملکرد خوب نسبت به مراقبت خانواده خود، باید نخست مراقب خود باشید، بنابراین انتخاب های مثبتی را در سبک زندگی خود داشته باشید که از سلامت و رفاه شما نیز حمایت می کند.

متفکر بودن

زمانهای حساس و مهم است در کنار خانواده تان باشید

برخی از لحظات ممکن است واقعاً در خانواده شما برجسته و حساس باشند، مانند زمانی که همسرتان یک ترفیع شغلی بزرگ از دست داده یا لحظه ای که فرزند خردسال شما دوچرخه سواری را بدون چرخ تمرینی یاد می گیرد. به عنوان یک همسر و یک پدر و مادر، نمی‌توانید در تک تک لحظات زندگی آن‌ها حضور داشته باشید، اما سعی کنید زمانی که بیشترین اهمیت را دارد، آنجا باشید. تا حد امکان سعی کنید تا مراسمهای خانوادگی، سالگردها یا تولدها را از دست ندهید. اگر می‌دانید که برای همسر یا فرزندانتان مهم است، تمام تلاش خود را بکنید تا در کنارشان باشید. اگر زمانی نتوانستید در لحظه های حساس در کنارشان باشید، به آنها بگویید که چقدر از اینکه آن لحظه را از دست داده اید، ناراحتید و به آنها اطمینان دهید که دفعه بعد در کنارشان هستید.

به همسر و فرزندان خود علاقه نشان دهید.

برای بسیاری از خانواده‌ها این عادی است که فقط در مورد موضوعاتی مانند نمرات بچه‌ها، صورت‌حساب‌ها، تعمیرات خانه و غیره، بحث کنند. هنگام برقراری ارتباط با همسر و فرزندان خود، با افزودن برخی موضوعات جدید به گفتگو، مکالمه جدیدی را ایجاد کنید. اگر هرگز از همسرتان در مورد شغل روزانه اش نپرسیدید، از او بپرسید “پس، آن پروژه بزرگ کاریتان چگونه پیش می رود؟” اگر هرگز در مورد دوستان فرزندانتان پرس و جو نمی شوید، می توانید به همسرتان بگویید “دخترمان چگونه با مدرسه جدید سازگار شده است؟” تغییر نحوه صحبت کردن به خانواده‌تان کمک می‌کند تا به آنها نشان دهید که نسبت به آن‌ها علاقه دارید و مسائل مهم زندگی آنها برای شما نیز اهمیت دارد.

الگو باشید و آنچه در موردش موعظه می کنید، عمل کنید.

اگر رفتار شما بر خلاف این باشد، از فرزندانتان انتظار نداشته باشید که از توصیه های شما پیروی کنند. خودتان را برای رعایت همان استانداردهایی که برای فرزندانتان تعیین می کنید، مسئول بدانید. به عنوان مثال، اگر بر اهمیت صداقت تاکید می کنید، جلوی فرزندانتان دروغ نگویید – حتی به اندازه یک دروغ کوچک. اگر کمک کردن در خانواده شما کار بزرگی است، اولین نفری باشید که در انجام کارهای خانه یا مسئولیت های خانگی شرکت می کنید.

با همسرتان قرار ملاقات بگذارید.

آخرین باری که همسرتان را برای یک قرار عاشقانه بیرون برده اید، کی بود؟ آخرین بار چه زمانی عاشقانه و خودجوش این کار را انجام داده اید؟ اگر مدت زیادی از آن می گذرد، متعهد شوید که بیشتر با همسرتان قرار ملاقات بگذارید. زمان‌بندی‌ها را مقایسه کنید و در مورد تاریخ‌ها و زمان‌هایی توافق کنید که شما دو نفر بدون بچه‌ها با هم بیرون بروید. قرار ملاقات با همسرتان همچنین به رفتارهایی اشاره دارد که شما در زمان قرار ملاقات انجام می دادید. به عنوان مثال، شاید شما برای او صبحانه را به رختخواب ببرید یا به طور مرتب، یک دسته گل خریداری کنید تا او را شگفت زده کنید. این عادات عاشقانه را برگردانید و ببینید که چگونه ازدواج شما تغییر می کند.

داشتن ارتباط خوب

ویژگی های مرد خوب

ارتباط باز و صادقانه را تشویق کنید.

بهترین شوهران و پدران مرتباً با همسر و فرزندان خود صحبت می کنند و به حرف آنها گوش می دهند. وقتی خانواده‌تان احساس می‌کنند که شما فعالانه برای شنیدن آنها وقت می‌گذارید، برای برقراری ارتباط بهتر آماده می‌شوند. ارتباط خوب زود شروع می شود، بنابراین سعی کنید اقدامات مثبت را در اسرع وقت اجرا کنید. تلفن خود را خاموش کنید یا تلویزیون را بی صدا کنید و هنگامی که عضوی از خانواده تان در حال صحبت کردن است به سمت او بچرخید. با در دسترس قرار دادن خود و توجه به آنها زمانی که در اطراف شما حضور دارند، به عزیزانتان اجازه دهید بدانند که شما علاقه مند به صحبت با آنها هستید. برای نشان دادن علاقه خود سؤالات باز بپرسید، مانند “پس چه چیزی را در این برنامه تلویزیونی بیشتر دوست دارید؟”

شنونده فعالی باشید

بسیاری از شوهران احتمالاً می توانند اعتراف کنند که هر از گاهی صحبتهای همسر و فرزندان خود را نشنیده می گیرند. بنابراین، احتمالاً می توانید از تقویت مهارت های شنیداری خود بهره مند شوید. تمرین کنید که هنگام صحبت با عزیزانتان توجه کامل خود را به آنها اختصاص دهید، این یک نکته می تواند برای کل خانواده شما مفید باشد. به سمت فردی که صحبت می کند بچرخید و مرتباً تماس چشمی برقرار کنید. سر تکان دهید یا آنها را تشویق کنید که نظرات خود را به اشتراک بگذارند. قبل از اینکه به موضوع بعدی بروید یا بحث را پایان دهید، آنچه گفته شد را خلاصه کنید تا نشان دهید که واقعاً به حرفشان گوش می دهید. چیزی بگویید مانند “به نظر می رسد کار باعث استرس شما شده است. درست می گویم؟”

از قضاوت یا انتقاد بپرهیزید.

یک مانع رایج برای برقراری ارتباط مؤثر، قضاوت یا انتقاد است. وقتی این کار را انجام می دهید، بین شما و همسر و فرزندانتان دیواری کشیده می شود و آنها در مورد صحبت کردن با شما دچار تردید می شوند. به جای قضاوت یا انتقاد، سؤالات بیشتری بپرسید که به شما در درک بهتر دیدگاه آنها کمک می کند. به عنوان مثال، نپرسید “چرا این کار را می کنی؟” بپرسید “چه اتفاقی افتاده؟” یا چیزی شبیه به “هوم… در مورد آن بیشتر به من بگویید.”

از زمان صرف غذا برای گفتگو استفاده کنید.

وعده های غذایی یک راه ویژه برای دور هم جمع شدن خانواده ها است. خوردن وعده های غذایی در کنار اعضای خانواده باعث ایجاد پیوند می شود و ارتباطات را تقویت می کند. این زمان را به ملاقات با یکدیگر یا بحث در مورد مسائل مهم اختصاص دهید. به نوبت دور میز صحبتهایتان را بیان کنید و همه اعضای خانواده «قله ها و چاله ها» (بالا و پایین) روزشان را به اشتراک بگذارند. از حضور همه برای به اشتراک گذاشتن ارزش های خانوادگی یا طرح موضوعات دشوار با فرزندان خود، مانند قلدری، استفاده کنید.

بازیکن یک تیم باشید.

رفتار شما باید منعکس کننده این تصور باشد که شما و همسرتان در یک تیم هستید. این اساساً همه چیز را از تقسیم وظایف خانواده و والدین تا حمایت از همسرتان در هنگام تنبیه فرزندان را پوشش می‌دهد. اگر در حال حاضر یک با همسرتان در یک تیم نیستید، می توانید از همسرتان بپرسید: “برای اینکه با هم در یک جناح باشیم، چه کاری می توانم انجام دهم؟”  یکدستی با همسرتان به شما کمک می کند تا از او حمایت کنید، و همچنین باعث کاهش تعارض بین شما و به حداقل رساندن شکاف بین شما و فرزندانتان می شود.

گذراندن وقت با خانواده

ویژگی های مرد خوب

زمان با کیفیت و منظمی را برای خانواده خود در نظر بگیرید.

شوهران و پدران خوب پیوند محکمی با خانواده خود دارند، بنابراین در مورد گذراندن وقت با همسر و فرزندان خود به صورت گروهی و انفرادی برنامه ریزی داشته باشید. این مدت را می توانید در طول هفته در نظر بگیرید. شما ممکن است یک رسم جدید از بازی کردن یا تماشای فیلم هر شنبه شب برای زمان پیوند گروهی خانوادگی شروع کنید. برای زمانهایی که به صورت انفرادی با اعضای خانواده تان اختصاص می دهید، سعی کنید یک سرگرمی را با کودکان خود به اشتراک بگذارید، مانند پرتاب کردن توپ برای یک کودک یا گوش دادن به تمرین ویولن فرزندتان. صبح زود بیدار شوید تا قبل از بیدار شدن بچه ها یک فنجان قهوه بنوشید و از طلوع خورشید با همسرتان لذت ببرید.

سنت های قدیمی را گرامی بدارید و سنت های جدید را بسازید.

ارزش های خوب خانوادگی نیز شامل رعایت اعیاد مذهبی، آیین های فرهنگی و سنت های خانوادگی است. به باورها و سنت های موجود خانواده احترام بگذارید و عقاید و سنت های جدیدی ایجاد کنید. اگر شما و همسرتان نظرات یکسانی دارید، این عقاید را با فرزندانتان در میان بگذارید. اگر دیدگاه‌های شما متفاوت است، رسانه‌ای شاد پیدا کنید تا فرزندانتان هم عقاید شما را درک کنند. همچنین می‌توانید جشن‌ها را از هر دو سنت ترکیب یا جایگزین کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.