چگونه الگوی زندگی افراد روی انتخاب‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

الگوی زندگی چگونه الگوی زندگی افراد روی انتخاب‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟ سروش شادمان-درمانگر شناختی-رفتاری و زوج درمانگر الگوی زندگی توسط اریک برن و در درمان TA استفاده شد. الگوی زندگی افراد در کودکی رشد می‌کند و به‌عنوان یک راهنما مسیر زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند. این الگوی زندگی را افراد در کودکی و در زمانی […]


الگوی زندگی

چگونه الگوی زندگی افراد روی انتخاب‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟

سروش شادمان-درمانگر شناختی-رفتاری و زوج درمانگر

الگوی زندگی توسط اریک برن و در درمان TA استفاده شد. الگوی زندگی افراد در کودکی رشد می‌کند و به‌عنوان یک راهنما مسیر زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند. این الگوی زندگی را افراد در کودکی و در زمانی که سعی می‌کنند با شرایط کنار بیایند و به دنیا معنی بخشند در ذهن خود ایجاد می‌کنند.

الگوی زندگی ایده‌هایی است که برای مثال شامل «پسرها گریه نمی‌کنند»، «سؤال نباشد فقط انجام بده» و امثال این‌ها هستند. طرح‌واره‌ها و الگوهای زندگی هردو توسط بچه‌ها و در دوران کودکی و با الگوبرداری از والدین، رسانه، فرهنگ و منطقه زندگی جذب و درونی سازی می‌شوند.

چگونه درمان شناختی رفتاری عقاید فرد در مورد خودش را نشانه می‌گیرد؟

درمان شناختی باور دارد افراد به خاطر افکار و طرح‌واره‌هایشان ناراحت می‌شوند و نه به دلیل موقعیت‌ها و شرایط. درمانگرهای شناختی-رفتاری لیستی از خطاهای شناختی را تهیه‌کرده‌اند که جهان‌شمول است و باعث آزار افراد می‌شود. برخی از این خطاهای شناختی شامل برچسب‌زنی، ذهن‌خوانی، پیش‌گویی و… می‌باشند. هدف در درمان شناختی کمک به مراجع است تا این خطاهای شناختی را شناسایی و برطرف کرده و آن‌ها را با عقاید منطقی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر جایگزین کنند.

درحالی‌که طرح زندگی، باورهای مرکزی و طرح‌واره‌ها تجربه شخصی هستند، میلیون‌ها نفر از افراد ممکن است پیام یکسانی را از خانواده و یا فرهنگ گرفته و ایده‌های مشابهی داشته باشند.

با توجه به این موضوع بسیاری از افراد باور دارند اگر در رابطه با یک فرد پولدار، کامل، جذاب، مطلوب و خوشایند نباشند موفق نیستند. این طرح‌واره نادرست منجر به بسیاری از مشکلات بین زوجین می‌شوند.

شناسایی باورهای مرکزی در مورد عشق و ارتباط

بسیاری از طرح‌واره‌ها و نقشه زندگی‌ها روی ارتباطات افراد تأثیر می‌گذارند. افراد ممکن است این ایده را در ذهن داشته باشند که برای دوست داشته شدن باید منفعل و موافق بود. شاید در ذهن مراجع شما از کودکی گنجانده باشند که او یک پرنسس است و باید منتظر یک پرنس باشد تا او را پیدا کند. مراجع ممکن است یاد گرفته باشد برای اینکه امنیت داشته باشد باید با یک فرد پولدار و برای این‌که مهم باشد با یک فرد معروف ازدواج کند. این ایده‌ها از فرهنگ بیرون می‌آیند. افراد مهم و مشهور و قدرتمند در دنیا موردحسادت قرار می‌گیرند و رفتارهایشان توسط دیگران تقلید می‌شود. این موضوع افراد را به این سمت هل می‌دهد که اگر با یک فرد پولدار، کامل، جذاب، مطلوب و خوشایند رابطه نداشته باشند، موفق نیستند.

این طرح‌واره‌های نادرست و طرح زندگی‌های نابجا باعث می‌شود انسان‌ها به دنبال پیدا کردن فرد «ایده آل خیالی»، فرصت ارتباط و آشنا شدن با افراد واقعی زندگی را از دست بدهند و یا در صورت داشتن یک ارتباط موفق اما خارج از چارچوب «ایده آل خیالی» مدام دست به خود تخریبی زده و سبب ایجاد مشکلاتی در رابطه‌شان شوند. پس‌ازآن سبب این مشکلات را در ناکامل بودن شریکشان جستجو کنند و نه در رفتارها و الگوهای مخرب خودشان. این یکی از دلایل عمده‌ای است که برنامه‌های زوج یابی، بسیاری از قرارهای ملاقات و روابط به نتیجه نمی‌رسند و شکست می‌خورند.

سرمایه‌گذاری شخصی- تغییر دادن طرح‌واره‌ها و طرح‌های زندگی.

تا جایی که افراد قادر باشند طرح‌واره‌های غیرواقعی و صدمه زننده خود را که از کودکی با آن‌ها بزرگ‌شده‌اند را تغییر دهند، می‌توانند امیدوار باشند که فرد مناسب را پیدا کنند.

برای مراجعینی که از روابط مکرر بی‌سرانجام شکایت دارند در اولین قدم باید بررسی طرح‌واره‌ها و طرح زندگی انجام شود و انواع ناکارآمد آن شناسایی شود. پس از شناسایی طرح‌واره‌های ناکارآمد و طرح زندگی خدشه‌دار باید با تمرین‌های مناسب شناختی به فرد کمک کرد تا با اصلاح و تغییر آن‌ها با دنیای واقعی مواجه شده و ارتباطات مؤثر برقرار کند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.