کاربرد روش های غیرتهاجمی در درمان اختلالات روانپزشکی

کاربرد روش های غیرتهاجمی در درمان اختلالات روانپزشکی TMS یا تحریک مغناطیسی مغز TMS از جمله تکنولوژی های تحریک مغزی است و بدین صورت عمل می کند که میدان مغناطیسی متغیری را تولید می کند  که این میدان باعث ایجاد جریان الکتریکی در ناحیه ای از مغز می شود که در صدد افزایش یا کاهش […]


کاربرد روش های غیرتهاجمی در درمان اختلالات روانپزشکی

TMS یا تحریک مغناطیسی مغز

TMS از جمله تکنولوژی های تحریک مغزی است و بدین صورت عمل می کند که میدان مغناطیسی متغیری را تولید می کند  که این میدان باعث ایجاد جریان الکتریکی در ناحیه ای از مغز می شود که در صدد افزایش یا کاهش فعالیت نورونی آن هستیم. این تکنولوژی هم در درمان و هم برای تشخیص کاربرد دارد. استفاده ی تشخیصی از TMS به این صورت است که جریانی را در قسمتی از سیستم عصبی مرکزی، که مسئول به حرکت در آوردن ماهیچه های حرکتی است، ایجاد می کند. سپس بر اساس میزان تناسب حرکت در ماهیچه، با جریان القا شده در مغز، مقدار آسیب مغزی مشخص می شود.

کاربرد درمانی TMS در حوزه ی سلامت روان، عمدتا بر اختلال افسردگی اساسی متمرکز است. گرچه تحقیقات نشان داده اند که تاثیر درمانی این شیوه، افسردگی هایی که با فاز مانیک و یا علایم سایکوتیک همراهند را شامل نمی شود. طول دوره ی درمان اختلال افسردگی اساسی با این شیوه، ۴ الی ۶ هفته است که از ۲۰ تا ۳۰ جلسه ی نیم ساعته تشکیل می شود.

عوارض جانبی TMS محدود و ناشایع هستند. از جمله ی این عوارض می توان به هیپومانیا، تغییرات شناختی و از دست رفتن شنوایی اشاره کرد.

tDCS یا تحریک مغز با جریان الکتریکی مستقیم

tDCS همانند TMS یکی از تکنولوژی های تحریک مغزی است که طی آن به واسطه ی الکترودهایی که روی سر فرد قرار می گیرند، به ناحیه ی مشخصی از مغز جریان الکتریکی ضعیف و مستقیمی وارد می شود. این تکنولوژی در ابتدا برای کمک به بیماران با آسیب مغزی و بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی مانند اختلال افسردگی اساسی، ایجاد شد. برخی از تحقیقات حاکی از تاثیر tDCS در بهبود عملکردهای شناختی، مانند توجه و حافظه نیز هستند. بر همین اساس از این شیوه در درمان اختلال کمبود توجه- بیش فعالی (ADHD)، اختلال یادگیری (LD) و بیماری آلزایمر استفاده می شود.

tDCS نیز همچون TMS عوارض جانبی محدودی دارد که شامل سوزش پوستی، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه می شوند.

کاربرد روش های غیرتهاجمی در درمان اختلالات روانپزشکی : دپارتمان نروساینس مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.