آیا تغییر رژیم دوران بارداری مادر می‌تواند ریسک ابتلا به اتیسم را در کودک کاهش دهد؟

تحقیقات نشان می‌دهند سلامت روده ی مادران در ریسک ابتلا به اتیسم در کودک نقش دارد تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد میکروبیوم مادر (میکروارگانیسم‌هایی که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می‌کنند.) در طول بارداری نقش مهمی در تعیین ریسک ابتلا به بیماری های طیف اتیسم در کودک دارد. این مطالعات […]


تحقیقات نشان می‌دهند سلامت روده ی مادران در ریسک ابتلا به اتیسم در کودک نقش دارد

تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهد میکروبیوم مادر (میکروارگانیسم‌هایی که به طور طبیعی در بدن ما زندگی می‌کنند.) در طول بارداری نقش مهمی در تعیین ریسک ابتلا به بیماری های طیف اتیسم در کودک دارد. این مطالعات احتمال پیشگیری از اتیسم را با اصلاح رژیم غذایی مادر باردار یا دریافت پروبیوتیک مطرح می‌کند.

محققان توانستند با این دستاورد از بروز اختلالات تکاملی عصبی مشابه اتیسم در موش های آزمایشگاهی جلوگیری کنند. آن ها متوجه شدند که می‌توانند بروز این اختلالات را با بلوک کردن یک مولکول التهابی که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شود، مهار کنند. البته مهار این مولکول که اینترلوکین ۱۷-a نام دارد، به دلیل ریسک بروز عوارض بسیار پیچیده است و باید با احتیاط انجام شود. دکتر جان لوکن محقق دپارتمان علوم اعصاب می‌گوید: ما متوجه شده ایم میکروبیوم نقش کلیدی در احتمال بروز اختلالات طیف اتیسم دارد. بنابراین می‌توان میکروبیوم مادر یا مولکول التهابی را هدف درمان قرار داد. همچنین می توان از این مولکول التهابی به عنوان بیومارکری برای تشخیص زودهنگام استفاده کرد.

میکروبیوم و اتیسم

تحقیقات دکتر لوکن و همکارانش حقایقی را در مورد ارتباط بین سلامت میکروبیوم مادر و تکامل سالم کودک آشکار کرد. دکتر لوکن اظهار داشت که میکروبیوم می تواند مغز را به طرق مختلفی شکل دهد. میکروبیوم نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی نوزاد برای پاسخ به التهاب، استرس یا آسیب دارد.

 

اما میکروبیوم ناسالم در مادر می‌تواند باعث مشکلاتی شود. تحقیقات دکتر لوکن نشان می‌دهد نوزادان این مادران می‌توانند در معرض اختلالات تکامل عصبی قرار بگیرند. در موش های آزمایشگاهی مولکول نقش مهمی در بروز نشانه های اتیسم داشته است.

خبر خوب این است که میکروبیوم به راحتی از طریق رژیم، مکمل‌های پروبیوتیک یا جایگزینی مدفوع قابل تغییر است. تمامی این رویکردها در جهت تأمین یک تعادل بین میکروارگانیسم‌های روده می‌باشد. به گفته ی دکتر لوکن جهت تعمیم نتیجه ی تحقیقات به انسان‌ها لازم است ویژگی‌های میکروبیوم مادران باردار تعیین شود و ارتباط آن با ریسک بروز اتیسم در کودکان بررسی شود. به نظر این محقق باید موثرترین و ایمن‌ترین موادی که برای تنظیم میکروبیوم مادر قابل استفاده است، شناسایی شوند.

گزینه ی دیگری برای جلوگیری از اتیسم

بلوک کردن نیز روشی دیگر برای جلوگیری از اتیسم می‌باشد اما به گفته ی این محقق ریسک این روش بسیار بالاتر است. در طول بارداری سیستم ایمنی بدن برای پذیرش موجودی خارجی که کودک میباشد، تغییرات زیادی می‌کند. در نتیجه بیشتر محققین تمایلی به دستکاری سیستم ایمنی مادر در حین بارداری ندارند.

 

تقش مولکول در بیماری های روماتوئید آرتریت، مولتیپل اسکلروزیس و سوریازیس ثابت شده است و داروهایی برای هدف قرار دادن این مولکول وجود دارد. اما دکتر لوکن اشاره می‌کند که این مولکول نقش مهمی در جلوگیری از عفونت، به ویژه عفونت‌های قارچی دارد. به گفته ی این محقق بلوک کردن این مولکول می‌تواند فرد را مستعد انواع مختلف عفونت‌ها می‌کند. بنابراین اقدام به این کار در حین بارداری می‌تواند عوارض پیچیده و متفاوتی بر تکامل کودک بگذارد که نیازمند مطالعه بیشتر محققان می‌باشد.

 

لوکن و همکارانش تصمیم دارند در مراحل بعد به دنبال سایر مولکول‌های ایمنی ای باشند که می‌توانند در بروز اوتیسم تاثیر گذار باشند. مولکول IL17a می‌تواند تکه ای از پازل عظیمی باشد که هنوز کشف نشده است.

 

با وجود ارتباط بین سیستم ایمنی و بروز اختلالات تکاملی عصبی مثل اوتیسم، دکتر لوکن تاکید می‌کند که واکسن ها هیچ نقشی در بروز این بیماری ندارند. به گفته ی این محقق تکامل مغز و ارتباط آن با سیستم ایمنی پیش از زدن واکسن‌ها تاثیر خود را می‌گذارد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.