در هنگام گوش دادن از چه اشتباهاتی پرهیز کنیم؟

در هنگام گوش دادن از چه اشتباهاتی پرهیز کنیم؟ اگر احساس استرس دارید چند نفس عمیق بکشید. احساس استرس می تواند گوش دادن موثر را سخت تر کند. اگر متوجه شدید که عصبی هستید یا احساس اضطراب یا فشار روحی شدید می کنید، از راه بینی، نفس طولانی و آهسته ای بکشید. با انجام این […]


در هنگام گوش دادن از چه اشتباهاتی پرهیز کنیم؟ اگر احساس استرس دارید چند نفس عمیق بکشید. احساس استرس می تواند گوش دادن موثر را سخت تر کند. اگر متوجه شدید که عصبی هستید یا احساس اضطراب یا فشار روحی شدید می کنید، از راه بینی، نفس طولانی و آهسته ای بکشید. با انجام این کار به تعداد ۴ عدد حساب کنید. سپس ۴ ثانیه نفس را نگه دارید و آن را به تعداد ۴ شماره نیز رها کنید.

از اینکه وقتی یک نفر صحبت می کند کلامش را قطع کنید، بپرهیزید. میان کلام کسی پریدن، لاف زدن سا پیشنهاد دادن هنگامی که طرف در حال حرف زدن است می تواند ناخوشایند و نامناسب باشد. این موجب می شود تا طرف مقابلتان تصور کند که شما اصلا به حرف او گوش نمی دهید. از بحث یا دعوا کردن زمانی که فرد در حال صحبت کردن با شماست، بپرهیزید. حتی پس از خاتمه یافتن سخنانشان، کمی سکوت کنید و به آرامی تا شماره ۵ بشمارید قبل از اینکه بخواهید چیزی بیان کنید.

هرگونه قضاوت یا انتقاد راجع به آنچه شخص می گوید را متوقف کنید. آنچه را که شخص بازگو می کند داوری نکنید و در حالی گوش دادن به طرف مقابلتان، از او انتقاد نکنید. حتی اگر شما چیزی را که فکر می کنید با صدای بلند بیان نکنید، ممکن است در حالت چهره یا زبان بدن شما احساس واقعی تان ظاهر شود. قضاوت یا انتقاد از شخص در ذهن شما نیز می تواند بر توانایی شما در شنیدن سخنان آنها تأثیر بگذارد، زیرا شما قبلاً تصمیم خود را گرفته اید.

سعی کنید به جای قضاوت، انتقاد یا سرزنش کردن فرد، با او همدلی کنید. توجه خود را به این مسئله متمرکز کنید که اگر در وضعیت او قرار داشتید و اگر آنچه برای او اتفاق افتاده برای شما نیز اتفاق می افتاد، چه احساسی داشتید.

نسبت به بحثی که فرد در مورد آن صحبت می کند، صبور و مقاوم باشید. اگر در حین صحبت کردن فرد پاسخی را بیابید یا پاسخ خود را در ذهن خود تکرار کنید، نمی توانید به طور موثر به حرفهای او گوش دهید. خیلی بهتر است که به طور کامل به حرفهای شخص گوش دهید و بعد از اتمام سخنانش به طور خودجوش و واقعی به آنها پاسخ دهید.

به عنوان مثال، اگر فرد داستانی دشوار و دردناک راجع به یکی از اعضای خانواده اش روایت می کند، به او اجازه دهید داستان را تمام کند و سپس نسبت به آنچه گفته واکنش نشان دهید. در حالی که فرد مشغول صحبت است، شروع به برنامه ریزی، عکس العمل یا یک داستان مشابه در مورد یکی از اعضای خانواده خود نکنید.

پیشنهادات خود را تنها زمانی ابراز کنید که بدانید آنچه می گویید، مفید و سودمند است. پیشنهاد یک راه حل برای شخصی که به تازگی با مشکلی دست و پنجه نرم می کند، همیشه مفید نیست. در حقیقت، فرد ممکن است اصلاً چنین چیزی را از شما نخواهد. اگر فکر می کنید بعد از پایان صحبت، چیز مفیدی برای اضافه کردن دارید، به این فکر کنید که آیا این واقعاً می تواند مفید باشد یا نه.

به عنوان مثال ، اگر شخص به تازگی در مورد مسئله مالی با مشکلاتی روبرو شده است، ارائه مشاوره عمومی درمورد پول ممکن است برای او سودمند نباشد. اما اگر پیشنهاد خاصی دارید که می تواند برای چیزی که آنها با شما به اشتراک گذاشتند مفید باشد، آن را با او در میان بگذارید.

با اشاره به چیز خاصی که فرد مقابلتان با شما عنوان می کند و سپس به اشتراک گذاشتن توصیه ها، هر پیشنهادی را که مطرح کرده اید، تنظیم کنید. به عنوان مثال، ممکن است چیزی شبیه به این بگویید، “شما اشاره کردید که پس از پرداخت حساب کاربری خود، در پس انداز پول مشکل پیدا کردید. آیا شما به یک برنامه پس انداز مستقیم سپرده توجه کرده اید تا بخشی از پول شما اینگونه پس انداز شود؟

مواردی از سخنان شخص را هنگام گوش دادن، علامت گذاری کنید. هنگامی که فرد صحبت خود را تمام کرد، می توانید به او نشان دهید که با اشاره کردن یک نکته کلیدی یا ایده ای که او با شما عنوان کرده است، به حرفهای او گوش داده اید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که به سادگی آنچه می گویید تکرار کلمه به کلمه حرفهای او نباشد.

به عنوان مثال ، اگر شخص به تازگی در مورد روزی که گذرانده با شما صحبت کرده است، ممکن است چیزی مانند این بگویید، “اوه، وای! به نظر می رسد که روز بسیار شلوغی و پر مشغله ای پشت سر گذاشته اید و اختلاف پیش آمده با همکارتان بسیار ناامیدکننده است! خوب شد که بعد از این روز سخت با مربی مورد علاقه خود به یوگا پرداختید و شرایط را برای خودتان بهتر کردید.

برای روشن شدن موضوعی که شخص بیان می کند، سؤال کنید. خوب است که به فرد اطلاع دهید که آنچه او گفته است برای شما نامفهوم است. در واقع، این روش خوبی برای نشان دادن توجه شما است. سعی کنید از قطع کردن صحبتشان اجتناب کنید و منتظر یک مکث طبیعی باشید و از او بخواهید تا موضوع را برایتان شفاف سازی کند.

به عنوان مثال ، شما ممکن است منتظر بمانید تا فرد جمله بعدی خود را تمام کند، و سپس چیزی مانند این بگویید ، “ببخشید ، می توانید دوباره توضیح دهید؟ فکر می کنم قسمتی از موضوع را به درستی متوجه نشده ام. یا ، ممکن است بگویید ، “صبر کنید ، برادرتان چطور بود؟

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.