ساختن مجسمه درد با گل به ویژه برای کودکانی که مشکلاتی در بیان احساسات و افکارشان دارند

مجسه درد مقدمه بیماری مزمن و درد مزمن می تواند باعث احساس بی پناهی ناامیدی و افسردگی شود صحبت در مورد احساسات یا حتی سعی در توصیف چگونگی احساس درد و مریض بودن سخت است اغلب باعث احساس بدتر شدن در کودکان می شود یا مایوس تر می شوند زیرا آن ها را تحت فشار […]


مجسه درد

مقدمه

بیماری مزمن و درد مزمن می تواند باعث احساس بی پناهی ناامیدی و افسردگی شود صحبت در مورد احساسات یا حتی سعی در توصیف چگونگی احساس درد و مریض بودن سخت است اغلب باعث احساس بدتر شدن در کودکان می شود یا مایوس تر می شوند زیرا آن ها را تحت فشار قرار می دهد تا بپذیرند که آن ها این شیوه را برای زمان طولانی احساس کرده اند و ممکن است به این شیوه احساس کردن با بدتر شدن برای حتی مدت طولانی تر ادامه دهند مجسمه ی درد یک تکنیک بازی درمانی غیر کلامی است که به کودکان اجازه میدهد تا احساسات ترسناک خود را شکست خوردن و حتی احساساتی را که نمی توان به زبان آورد را به شکل عینی و محسوس درآورند که بعدا بتوانند در روند درمان تغییر داده شوند.

منطق:

تکنیک های  غیر کلامی به کودکان اجازه می دهند تا از فرایند های هشیار اعتراض کردن مشکلات گفتاری موانع زبانی مکانیزم های ناپیروی و دلیل تراشی اجتناب کنند و به طور مستقیم از فرایند های ناخودآگاه (نیمه هشیار) استفاده کنند. آن ها ماهیتا فرافکن هستند و به کودکان اجازه می دهند تا تصوری را که آن ها از درد دارند چگونه به نظر می رسند ( احساس ها مثل چی هستند) استفاده از گلی که خشک می شود اجازه می دهد شکل مواد به دفعات دلخواه تغییر شکل داده شود اگر کودک بخواهد یک مجسمه ی موقتی بسازد مواد می تواند در یک فر معمولی پخته شود و آن مشکل خاص می تواند همان طور که هست خشک شود از طرفی می توان بارها و بارها همان طور که ادراک از درد شکل می گیرد و امیدواری کاهش می یابد روی آن کار شود و تغییر داده شود.

توصیف:

درمانگر باید چند نوع گل رنگی برای مدل دادن در دسترس داشته باشد ترجیحا از نوعی باشد که در برخورد با هوا خشک نشود اما بتواند در یک فر خانگی خشک شود این مجسمه ها که غیر سمی بوده و مسموم کننده و زیان بخش نیستند را می توان در اکثر فروشگاه های لوازم هنری پیدا کرد و برای این تکلیف مفیدند ابزار مجسمه سازی ضروری نیستند اما اگر درمانگر مناسب بداند می تواند در دسترس قرار دهد.

درمانگر باید با نشان دادن گل به کودک او را با تکلیف آشنا سازد و از وی سوال کند آیا او دوست دارد که چیزی بسازد؟ اگر کودک پاسخ مثبت داد درمانگر بقیه دستورالعمل را توضیح می دهد هیچ وقت کودک را مجبور نکنید که با گل بازی کند.

کودک ممکن است از نظر عاطفی آمادگی کار با گل را نداشته باشد یا ممکن است مشکلاتی داشته باشد موضوعی که از توانایی کودک برای بازی راحت با گل جلوگیری می کند. اگر کودک بگوید نه فقط خودداری کنید و در زمان دیگر ترجیحا در روند دیگری از او بخواهید که این کار را انجام دهد.

زمانی که کودک به طور مثبت پاسخ گفت به او بگویید که شما علاقه مندید که او برای یک لحظه در مورد دردی که در او هست فکر کند. این را برای کودک شخصی یا فردی کنید و انجام دهید.

می توانید از کودک بخواهید تا در بدترین درد زمان خاصی که او دردی را احساس کرده دردی در قسمت خاصی از بدنش و غیره فکر کند دستورالعمل کاملا عمومی حفظ شود درمانگر می تواند پیشنهاد کند درصورتی که اگر کودک راحت است چشم های او بسته شود تا فرایند تفکر و تصور کردن تسهیل شود البته این الزامی نیست شما سپس از کودک بخواهید تا او با ساختن یک مدل گلی به شما نشان دهد که درد چه شکلی به نظر می رسد یا مثل چیه؟ کودک را تشویق کنید تا از هر رنگ دلخواه استفاده کند و خودتان با کار کردن با یک تکه کوچک از گل نشان دهید که رنگ ها ممکن است جدا بمانند یا با هم مخلوط شوند سعی کنید در مورد اندازه یا شکل یا رنگ های مجسمه محدودیت قائل نشوید و در صورتی که کودک علاقه مند به انجام این کار است اما نمی تواند فکر کند چه کاری انجام دهد شما می توانید این گونه پیشنهاد دهید بعضی از بچه ها فقط شکل ها یا رنگ هایی را می سازند برخی دیگر شکل های خاصی را می سازند که ممکن است نشان دهنده چیزی مهم برای آن ها ( دوست داشتن) باشد از زبان ساده استفاده کنید که مناسب رشد کودک باشد در صورتی که به نظر می رسد کودک گیج شده یا صاف می سازند برخی یک قسمت از بدن یا کل بدن را می سازند برخی حیوان می سازند اما شما می توانید هر شکلی یا چیزی را که می خواهید بسازید ادامه دهید و تخیل خود را به کار اندازید.

موقعی که کودک نشان می دهد که مدل کامل شده است درمانگر باید به منظور بهبود اظهار نظر کند به کودک اجازه بدهید در مورد آنچه او می تواند تا حد ممکن به شما بگوید اگر کودک به طور خود به خودی به توصیف یا توضیح بعدی نپردازد درمانگر می تواند چیزی این گونه بگوید به من بگو چه ساخته ای چون این تکلیف غیر کلامی اولیه است کودک ممکن است نتواند برای شما چیزی توصیف کند یا چیزی در مورد شکل رنگ های مورد استفاده یا معنای پشت آن توضیح دهد به خاطر توضیحات کلامی به او فشار نیاورید حتی اگر هیچ چیز گفته نشود سوالات بعدی پرسیده شود حالا چه چیزی باعث احساس بهتر می شود؟

کودکان ممکن است تصمیم بگیرند کاری را برای الگو انجام دهند یا به شما بگویند که چه چیزی حال و احساس آن ها را بهتر می کند کودک را در انجام آن کار تشویق کنید تا به پیش رود در صورت امکان محدودیت زمانی و محیطی مشخص کنید برای مثال اگر کودک پاسخ دهد من دوست دارم از پنجره پرتاب کنم شما به کودک خواهید گفت که امکان ندارد که این کار را در اینجا انجام دهی اما شما آن را یادداشت می کنید و سپس از کودک درخواست می کنید تا در مورد کار دیگری که ممکن است احساس مدل را بهتر کند فکر کند.

اگر کودک قادر نباشد با هر چیزی کنار بیاید شما می توانید با پرسیدن برخی سوالات مثل این موارد برخی چیزهایی را که احتمال انجام آن هست را پیشنهاد دهید. اگر رنگ ها متفاوت بودند احساس شما بهتر می شد؟ اگر آن کوچک تر بود احساس بهتری داشتید؟ اگر شکل آن متفاوت بود احساس شما بهتر می شد؟ آیا شما از من می خواهید تا کاری را برای شما انجام دهم؟ در صورتی که کودک به هر کدام از این سوالات پاسخ مثبت دهد کودکان را تشویق کنید یا جانشین هایی را در نظر بگیرید اگر کودک درخواست انجام کاری را بکند از او بخواهید تا جایی که امکان دارد شما را راهنمایی کند هیچ وقت مدل یا الگوی کودک را دست نزنید مگر این که کودک اجازه دهد.

کاربرد:

از این تکنیک می توان برای کودکان سنین چهار سال و بزرگ تر استفاده نمود بنابراین کودکان هرچه خردسال تر روند بیشتر بی کلام خواهد بود این تکنیک برای کودکان دارای مشکلات مزمن از جمله فیزیکی هیجانی یا حتی اجتماعی مفید است دستورالعمل های اولیه باید تغییر یابد و با ماهیت مشکل مزمن جور در آید برای مثال به من نشان بده استرس ترس و فقدان شما چگونه به نظر می رسد این تکنیک به ویژه برای کودکانی که مشکلاتی در بیان احساسات و افکارشان دارند مفید است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.