قطار بازی در بازی درمانی

مقدمه: نمادها یک ابزار قوی در کار روان درمانی با کودکان هستند زیرا نماد ها الگوهای تجربی یا گروهی را انتقال میدهند که بیان آن با کلمات برای کودکان مشکل است. بازی درمانگران برای ارزیابی و کمک به کودکان برای بیان عمیق و معنا دار، به طورهدفمند از نماد پردازی و سمبل ها استفاده می […]


مقدمه:

نمادها یک ابزار قوی در کار روان درمانی با کودکان هستند زیرا نماد ها الگوهای تجربی یا گروهی را انتقال میدهند که بیان آن با کلمات برای کودکان مشکل است. بازی درمانگران برای ارزیابی و کمک به کودکان برای بیان عمیق و معنا دار، به طورهدفمند از نماد پردازی و سمبل ها استفاده می کنند. ساختارهای روانشناختی حتی پیچیده را نیز شامل میشوند. درمانگران نیز می توانند به راحتی نظرات درمانی را از طریق اشیا عینی و تصویری ( بازیابی شده ) آموزش داده  و منتقل کنند.

منطق:

استفاده از اشیای عینی برای نشان دادن مفاهیم پیچیده یا فرایندهای درونی، بررسی متفکرانه و خلاقانه موضوعات درمانی را از طریق کانال های حسی چندگانه تشویق می کند. قطار باری یک ابزار درمانی است که افکار انتزاعی را به موضوعات محسوس و عینی تغییر می دهد این شیوه تا حد زیادی نمادین است و می تواند به صورت یک آموزش درمانی و دیکته شده در سرتاسر مراحل روان درمانی به کودکان کمک کند.استفاده از این ابزار به طور خاص موقعی مفید و توصیه می شود که پیشرفت مرحله ای گسترده در مهارت ها وجود دارد، همانند افزایش عزت نفس و رشد مهارت اجتماعی؛ یا موقعی که نظارت (( خود)) یا گروه برای دستاوردهای درمانی مهم و و فوق العاده است. آن ابزار نیز به نشان دادن اعمال؛ عواطف، یا افکار مخالف یا مکمل کمک می کند. درمانگر ممکن است از این ابزار به عنوان شیوه ای برای کودکان استفاده می کند تا پیشرفت ها، مهارت های تمرینی، یا دوباره دیدن یا تجدید موضوعات خاص را بررسی کند. درمانگر می تواند در مورد قطار برای بازنمایی کودک و بررسی بافت های بوم  شناختی مثل مدرسه، خانه و موقعیت های جامعه از جمله رخ دادن تغییرات فیزیکی، عاطفی و ادراکی در بین این موقعیت ها فکر کند. قطار نیز نشان دهنده ی رشد و حفاظت از دستاوردهای درمانی کودک است.

بار قطار (محموله) اصل و اثاث است برای مثال احساسات، مهارت ها، توانایی ها، استعدادها و غیره است که کودک از طریق بحث و گفتگو دربین صحبت ها مطرح می کند، انتقال و نشان می دهد( تخلیه می کند). موتور ماشین یا قطار بسیار شبیه بدن انسان است که نیاز به سوخت برای حرکت موثر و کارآمد دارد. درمانگر و کودک ممکن است غذا، خواب و سایر منابع فیزیکی، اجتماعی و غنای عاطفی را درون این همانند انگاری نام ببرند غنا و باروری بار قطار به عنوان یک ابزار آموزشی و تحقیقی شاهدی بر پاسخ کودک به آن است.

توصیف:

درمانگر و مراجع می توانند قطار و ماشینش را از طریق تعدادی از روش های بیانی و وسیله ی هنری با همکاری بسازند.استفاده از توضیح زیر در مورد موتور وبار ماشین ساختار را هدایت می کند. موادی چون شیر کوچک- جعبه ی کرم یا کارتون های آب میوه، جعبه های برشتوک کوچک شده، کارتن های تخم مرغ، لوله های دستمال کاغذی یا قوطی چای را می توان برای درست کردن بدن قطار، واگن های قطار و ویژگی های اضافی به کار برد. واگن های قطار به عنوان حمل کنندگان بار کمک می کند که در طی جلسه ی درمان اضافه می شود. دنده پیچ های کوچک( چسبیده به هر واگن)، پیپ پاک کن، سیم یا رابط سطل آشغال، نی های پلاستیکی را میتوان برای اتصال واگن های قطار از طریق سوراخ ها و پیچ ها الصاق کردن، چسب زدن را استفاده نمود. از شیشه شیر بچه، تکمه ها، فنجان های شیر، یا دایره های مقوایی رنگ شده یا با فویل پیچیده شده را می توان به عنوان چرخ استفاده کرد. چرخ های مقوایی به کارتن شیر از طریق پونز با اتصال دهنده ها، الصاق می شوند زیرا آن ها به چرخ ها اجازه چرخیدن می دهند از کاغذ طراحی، یا مقوایی می توان برای پوشاندن واگن استفاده نمود. نام کودک با سایر اطلاعات، مشخصات را بر روی واگن تزریق نموده از قوطی های فیلم می توان، واگن های خوبی ساخت که به عنوان واگن های قطار قرار داده شود بیرون قوطی ها می توان به طور مناسب ( به عنوان مثال مقوله های احساسات، مهارت ها، شایستگی ها برچسب زده شود). داخل قوطی برای تکیه های مجله ها، برچسب های تصویری یا نوشته شده یا سایر علائم نمادین برای واگن محموله خوب است. درمانگر می تواند با استفاده از تعدادی از وسایل فعالیت ساختن یک واگن قطار را معرفی کند. در موقع هدایت و راهنمایی کودک هماند بودن و مشابهت هارا توصیف کنند. زمانی که ساختار تکمیل و به پایان رسید محموله های قطار، مشخصات مهم در بازی درمانی میشوند.

کاربرد ها:

کاربرد محموله قطار در بازی درمانی فقط به خاطر محدودیت های تخیلی و تصویری فرد،چند وجهی و محدود شده است.محموله یک گنجینه دیدنی و قابل فهم برای کوک سن مدرسه از رفتارهای عاطفی و اجتماعی است. همچنین قطار می تواند نشان دهنده تنظیم رفتاری و هیجانی گزارش شده و قابل مشاهده کودک باشد و می تواند یک ثبت قابل دیدار از پیشرفت های درمانی کودک داخل و خارج جلسات بازی درمانی باشد. به خاطر هدف فعالیت های تقویتی و حیات بخش با مراجع کودک درمانگر می تواند به شناسایی، رشد، ارزیابی، یا بررسی پاسخ های سازگار را به کودک کمک کند. که بدین وسیله بازنمایی و به محموله اضافه میشود. بنابراین قطار ابزاری است که در سرتاسر مراحل ارزیابی، مداخله، و تعمیم پیری به کار ببریم.نمونه کاربردهای محموله عبارتند از:

  1. بازنمایی مراحل نظام دار در آموزش مهارت های اجتماعی (برای مثال قوطی با برچسب دوست یابی مثل (( معرفی خود)) روی یک نوار کاغذ یا در بردارنده یک تصویر نمادین ( سمبلیک) از سلام و احوال پرسی)
  2. نشان دادن پیشرفت وسیع در حساسیت زدایی ترسناک از طریق تخلیه مناسب قوطی های برچسب دار در هر مرحله از پیشرفت.
  3. بازنمایی استعداد ها، مهارت ها و توانایی هایی که در طول زمان به عنوان قسمتی از افزایش عزت نفس مشخص می شود. قوطی ها شامل همه مولفه ها یا مقوله ها یا موقعیت ها (( جایی که نشان داده می شوند)) می شود.
  4. نشان دادن فعالیت ها، جهت ها، و پویایی های گروهی که در گروه درمانی شرکت می کنند. ( برای مثال به یک قوطی که برچسب نوبت گرفتن زده می شود از جمله نام همه اعضای گروه). ساختار قطار باری به رشد انسجام و آشکار نمودن پویایی ها بسیار سریع کمک می کند. اعضای گروه می توانند مشخص کنند که چه چیزی به نظر آن ها به عنوان جنبه های مهم عملکرد گروه است و بر طبق آن قوطی ها را برچسب بزنند.

۵٫ نشان دادن مهارت های خود_ نظارتی، مهارت های جدید و پیچیده با مولفه هایی برای کودکان تکانشی، بی توجهی و ناتوان در یادگیری.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.