مشکلات تغذیه کودکان اتیسم وراهکارها

تغذيه كودكان مبتلا به اتيسم و رفتارهای غير عادی آنها در ضمن تغذيه گاه به چالش عميقی  براي خانواده و مراقبين تبديل شده است . والدين قبل از هر اقدامي براي مقابله با اين مشكلات بهتر است ارزيابي دقيقي از نوع مشكلات تغذيه كودكان به دست آورند. در بسياري اوقات متاسفانه مشكلات تغذيه در كودكان […]


تغذيه كودكان مبتلا به اتيسم و رفتارهای غير عادی آنها در ضمن تغذيه گاه به چالش عميقی  براي خانواده و مراقبين تبديل شده است .

والدين قبل از هر اقدامي براي مقابله با اين مشكلات بهتر است ارزيابي دقيقي از نوع مشكلات تغذيه كودكان به دست آورند.

در بسياري اوقات متاسفانه مشكلات تغذيه در كودكان مورد ارزيابي قرار نمی گيرد ، مگر اينكه نارسايی ها و تاخيرات رشدی داشته باشند .

در هر شرايطی اين ارزيابی بايد در اولويت قرار گيرد .

علت بسياری از مشكلات تغذيه در كودكان به دو دليل فيريولوژی و رفتاری مي باشد. بنابر اين در ارزيابی ها پيشنهاد مي شود والدين با كمك متخصص نشانه های زير را در كودك مورد توجه قرار دهد.

*وجود مشكلات در اندامهای مربوط به غذا خوردن مانند حركات دهان ،حركات ظريف مربوط به دست و انگشتان را مورد بررسي قرار دهند .

وجود مشكلات گوارشي ، بيماريهاي رفلكس شكمي ، يبوست ، اسهال ، و نظير آن مورد بررسي قرار گيرد.

مطالعات نشان داده اند كه بيش از ۵۰% كودكان مبتلا به طيف اتيسم ، بيماريهاي فرمن ناحيه شكمي ، التهاب خفيف تا متوسط روده كوچك و بزرگ را دارند .

*وجود مشكلات حسي در كودكان حسي در كودك مورد توجه قرار دهيد .

رفتار غذا خوردن همه ما را با تجارب حسي گوناگون مواجه مي كند .مزه هاي گوناگون مانند : شيريني ، تندي ، شوري، تلخي و يا جنس غذا ها مانند سفت و نرم بودن ، رقيق و غليظ بودن ، گرم  يا سرد بودن . بوي غذا ممكن است هر كودك را وادار به واكنش منفاون نميايد. بسياري از آنها به دليل دريافت هاي تند و يا كند حسي كه دارند واكنش هاي گوناگون از قبيل مسموم به غذا ريختن و ماليدن آن به خود ، اجتناب و ترس از غذا و ريزه خوري را نشان دهند.

در بسياري از آنها انتخاب غذا و نوع رفتارشان در مقابل آن مبتني بر تجارب حس نشان مي دهد .

كودك را از نظر آلرژي به غذاها مورد ارزيابي قرار دهيد . والدين بسياري از اين كودكان گزارش كردند كه بعد از خوردن بعضي غذا ها حال كودكشان بدتر شده است .

براي مثال برخي مطالعات نشان داده است كه بهتر است شير و غلات ، تخمه مرغ و شكلات از رژيم غذاييي كودك حذف و يا به حد اقل برسد .

همچنين برخي مطالعات نشان داده است كه اين گروه از كودكان در هضم پروتئين هايي مانند گلوش و گازئين كه در دانه ي جو . مواد لبنياتي پيدا مي شوند مشكل دارند همچنين برخي متخصصين بر اين اعتقادند كه ويتامين  و ب۱۲ در اين مورد عملكرد سيستم گوارشي ، آلرژي ها و رفتار كودك تاثير مثبت دارد . هر نوع تصميم گيري در اين زمينه ها بايد با نظر پزشك كودك باشد . چنانچه كودك داروهايي را مصرف مي كنند از عوارض و تاثيرات آن بر تغذيه ي كودك آگاه شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.