نقاشی گروهی در بازی درمانی

مقدمه موقعی که کودکان برای اولین بار وارد گروه بازی درمانی میشوند احساس خجالت می کنند و مطمئن نیستند که چه چیزی اتفاق می افتد. بسیار مهم است که یک حالت صمیمت امنیتت و مزاح و شادی را در طی اولین جلسه منتقل کنیم. نقاشی گروهی یک فعالیت نو و جدید برانگیزاننده و غیر تهدید […]


مقدمه

موقعی که کودکان برای اولین بار وارد گروه بازی درمانی میشوند احساس خجالت می کنند و مطمئن نیستند که چه چیزی اتفاق می افتد. بسیار مهم است که یک حالت صمیمت امنیتت و مزاح و شادی را در طی اولین جلسه منتقل کنیم. نقاشی گروهی یک فعالیت نو و جدید برانگیزاننده و غیر تهدید آمیز است که درواقع ایجاد همدلی به کار می بریم تا اعضای گروه را به یکدیگر معرفی کنیم

نقاشی یک فعالیت آشنا برای اکثر کودکان است مداد شمعی ها وسایل راحت و موردعلاقه هستند نقاشی تکنیکی است که برای استفاده در طی جلسه معارفه و آشنایی گروه های بازی درمانی که شکل گرفته اند مناسب است تا موقعیت ها یا مشکلات خاص یا عمومی زندگی را نشان دهیم.

منطق

کودکان در ابتدا قادر به بیان و بررسی تجارب افکار و احساسات شان در یک موقعیت گروهی نیستند تا این که یک حالت صمیمیت امنیت و همدلی را با رهبر گروه و سایر کودکان در گروه احساس کنند آشنا ساختن و ایجاد یک جو ایمن و صمیمی در طی جلسه اول مهم است با ایجاد این جو ارتباط و بیان افکار و احساسات آشکار می شود

توصیف:

درمانگر و کودکان در سر یک میز با ارتفاع مناسب می نشینند و به حد کافی جا برای هر کودک وجود دارد تا بدون گرفتن جای دیگران به نقاشی بپردازد. بعد از آشنایی های اولیه یک برگه بزرگ از کاغذ نقاشی و یک جعبه مداد شمعی روی میز قرار داده می شود سپس قوانین زیر را برای فعالیت توضیح می دهیم:

  1. برگه توسط اعضا دست به دست دور میز می چرخد از جمله درمانگر و اجازه داده می شود به مدت دو دقیقه نقاشی کنند.
  2. کل گروه یک تصویر می کشند هر فردی یا به چیزی که قبلا ترسیم شده چیزی اضافه می کند یا چیزی اضافه می کند که با آن هماهنگ باشد.
  3. هیچ توافقی از طرف هر عضو گروه در کشیدن تصویر وجود ندارد.
  4. هیچ کس نباید چیزی را که توسط عضو گروه دیگر ساخته (ترسیم) شده تهدید کند یا خراب کند ( مثل یک بمب هواپیمای دست سازی که توسط کودک دیگری ساخته شده است) با چیزی را که اکنون روی برگه است از بین ببرد ( مثل خط خطی کردن آنچه که توسط شخص دیگری ترسیم شده است)
  5. چون ما علاقه مندیم هر قسمت از تصویر شخص کاملا متعلق به خودش باشد درمواقع ترسیم کسی صحبت نمی کند.
  6. بعد از این که هر عضو گروه نوبت گرفت و تصاویر تمام شد ما در مورد آن صحبت می کنیم

یادآوری: اگر درمانگر بتواند طوری ترتیب دهد که آخرین نفر برای ترسیم نقاشی باشد او می تواند چیزهای ضروری از جمله آسمان زمین ابرها یا زمینه مشابه اضافه کند تا تصویری با یک کل مجسم بکشد.

موقعی که نقاشی تمام می شود درمانگر از هر یک از کودکان درخواست می کند تا در مورد تصویر صحبت کنند سولات مشابه با موارد زیر را می توان پرسید: این چه نوع تصویری است؟ چه نوع مکانی را نشان می دهد؟ آیا یک جای شاد است؟ آن مکان غمگین است؟ آن مکان ترسناک است؟ آیا تصویر احساسات دیگری را نشان می دهد؟ در صورتی که شما بتوانید در هر جایی از تصویر بایستید دوست دارید کجا باشید؟ اگر شما بتوانید به جای هر چیزی در تصویر باشید دوست دارید چه چیزی یا چه کسی باشید؟ چرا؟ چه احساسی داشتید اگر به جای آن شخص حیوان یا چیز بودید؟ آیا مورد دیگری وجود دارد که در مورد تصویر بگویید؟

کاربردها:

این فعالیت برای تمامی کودکان سنین مختلف مناسب است که به خاطر نشان دادن تعداد زیادی از مشکلات ارجاع شده اند اگر چه این فعالیت برای استفاده گروه های بازی درمانی طراحی شده است اما می توان برای تفاهم و همدلی برای انجام آن فعالیت بین یک درمانگر و کودک در یک موقعیت یک به یک استفاده نمود.

این تکنیک به کودکان امکان آشنا شدن با درمانگر و سایر کودکان در گروه را به شیوه ای غیر تهدید آمیز می دهد. این تکنیک در اکثر موقعیت های درمانی سودمند است و می توان وسایل در دسترس و آماده را به کار برد.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.