اهمیت شناسایی و تشخیص ویژگی های سه گانه تاریک در شریک زندگی خود: چرا اختلالات روان شناختی مثل خودشیفتگی و روان پریشی برای روابط عاطفی ما خطرناک است؟

ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک: نکات کلیدی: احساس ناامنی در یک رابطه ممکن است نشان دهنده این باشد که شریک زندگی دارای ویژگی های سه گانه تاریک ماکیاولیسم، روان پریشی و خودشیفتگی است. یادگیری تشخیص پنج الگوی مضر می تواند احتمال وارد شدن به یک رابطه ناسالم را […]


ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک

ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک: نکات کلیدی: احساس ناامنی در یک رابطه ممکن است نشان دهنده این باشد که شریک زندگی دارای ویژگی های سه گانه تاریک ماکیاولیسم، روان پریشی و خودشیفتگی است. یادگیری تشخیص پنج الگوی مضر می تواند احتمال وارد شدن به یک رابطه ناسالم را به حداقل برساند.

با نزدیک شدن به روز ولنتاین، بسیاری از ما عشق را در مغز داریم. اما در بین تفکرات ما از دسته گل های عاشقانه و شکلات های لذیذ، افکار ما ممکن است به سمت آن روابطی که از آنها پشیمان شده ایم منحرف شود. همه ما آنجا بوده‌ایم—کسانی که به دلیل ترس از ناشناخته‌ها به مدت طولانی ادامه دادند، آن‌هایی که سیاست ما را از هم جدا کرد، آن‌هایی که واقعاً بهترین دوست شما را دوست نداشتند. اینها گام‌های اشتباه رایج در رابطه هستند که می‌توانیم آنها را به لیموهای زندگی برسانیم، و معمولاً به جز جریحه‌دار شدن موقت احساسات و احساس اتلاف وقت، آسیب زیادی وارد نمی‌شود.

اما روابطی وجود دارد که تیره تر هستند. آنها شاید خوب شروع کنند، اما به نوعی، یک لغزش ظریف اما خطرناک به یک پویایی متفاوت وجود دارد که درست به نظر نمی رسد. شما یک روز از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که احساس ناامنی، دوست نداشتن، نامطمئن بودن، یا اینکه دیگر حتی خودتان را نمی شناسید. اگر در یک رابطه چنین احساسی دارید، ممکن است که شریک زندگی شما برخی از ویژگی های شخصیتی در سه گانه تاریک داشته باشد.

سه گانه تاریک

سه نوع پروفایل شخصیتی نقاط این مثلث تاریک را تشکیل می‌دهند: روان‌پریشی، ماکیاولیسم و خودشیفتگی. روانشناسان پائولوس و ویلیامز در سال ۲۰۰۲ زمانی که دریافتند این سه شخصیت تمایل دارند در کنار هم باشند و در روابط مشکل ایجاد کنند، اصطلاح “سه گانه تاریک” را ابداع کردند.

ماکیاولیسم

نیکولو ماکیاولی یک سیاستمدار ایتالیایی قرن پانزدهمی بود که به دلیل توصیه به حاکمان برای استفاده از فریب و نیرنگ برای حفظ قدرت مشهور بود. امروزه نام او مترادف با فردی است که مردم را نقشه می کشد و دستکاری می کند. افراد دارای این ویژگی در روابط خود استراتژیک هستند و روابط با افرادی را انتخاب می کنند که می توانند برای موقعیت اجتماعی شخصی یا ثروت از آنها استفاده کنند.

در یک پرسشنامه خود گزارشی از ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک، مواردی برای سنجش ماکیاولیسم عبارتند از:

عاقلانه است که اطلاعاتی را که بعداً می‌توانید علیه افراد استفاده کنید، پیگیری کنید.»

“هر چه که لازم باشد، باید افراد مهم را در کنار خود قرار دهید.”

من از چاپلوسی غیر صادقانه برای رسیدن به مسیرم استفاده می کنم.

اختلالات فکری و روانی

وقتی اصطلاح «روان‌شناس» را می‌شنویم، به قاتلان زنجیره‌ای مانند چارلز منسون و اد کمپر فکر می‌کنیم. اما روان‌پریشی یک طیف است و همه ما درگیر آن هستیم. افرادی که سطح بالایی از روان‌پریشی دارند نسبت به دیگران همدلی پایینی دارند، در اعمال خود سنگدل هستند و تمایل به بی پروایی و هیجان طلبی دارند.

سایکوپات ها ممکن است با عباراتی مانند:

“بازپرداخت باید سریع و بد باشد.”

“مردم اغلب می گویند که من از کنترل خارج هستم.”

“من از داشتن رابطه جنسی با افرادی که به سختی می شناسم لذت می برم.”

البته، این بدان معنا نیست که هرکسی که در رابطه جنسی گاه به گاه با غریبه ها شرکت می کند، سطح بالایی از روان پریشی دارد. یک پرتره روان‌پریشی همچنین شامل نکات زیادی از ریسک‌پذیری بالا همراه با عدم همدلی است.

خودشیفتگی

نرگس یک شکارچی زیبا در اساطیر یونانی بود که عاشق بازتاب خود شد. اما اکنون، وقتی می گوییم فردی خودشیفته است، منظور چیزی فراتر از غرور است. فردی با سطوح بالایی از خودشیفتگی احساس می‌کند که مستحق ستایش، قدرت و مقام بالاست، به طوری که اگر این چیزها را دریافت نکند، ممکن است سرکوب شود.

آنها ممکن است با عباراتی مانند:

بسیاری از فعالیت های گروهی بدون من کسل کننده است.

من استعداد طبیعی برای تأثیرگذاری بر مردم دارم».

“من دوست دارم در مرکز توجه باشم.”

اگر آن‌ها توجهی را که می‌خواهند به خود جلب نکنند، برای مثال ممکن است درباره تعداد هدیه‌ای که برای تولدشان دریافت کرده‌اند دروغ بگویند.

بر اساس نام شوم، ممکن است فکر کنید مردم می دانند که از کسانی که دارای سه گانه تاریک هستند اجتناب کنند. از قضا، ما اغلب جذب افرادی می‌شویم که کمی روان‌پریشی یا نشانه‌ای از تسلط دارند، به‌ویژه به این دلیل که افراد سه‌گانه تاریک تمایل دارند تا خود را جذاب‌تر نشان دهند.

الگوهای رابطه سه گانه تاریک

پنج الگوی مخرب وجود دارد که می‌توانید برای تشخیص افرادی که دارای صفات سه‌گانه تاریک هستند، توجه داشته باشید.

۱٫ دروغ گفتن

محققان دریافته‌اند که افرادی که در زنجیره سه‌گانه تاریک قرار دارند بیشتر دروغ می‌گویند و خود را در فریبکاری خوب می‌دانند. به طور خاص، ماکیاولیسم با گفتن بیشتر دروغ های سفید همراه است، در حالی که خودشیفتگی با دروغ گفتن در مورد محبوبیت همراه است. نگران‌کننده‌ترین آنها کسانی هستند که سطح بالایی از روان‌پریشی دارند، که به احتمال زیاد بدون هیچ دلیلی دروغ می‌گویند.

وقتی شریک زندگی‌تان را با این ویژگی‌ها در دروغ می‌بینید، ممکن است احساس کنید چیزی جمع نمی‌شود. این فرسایش های اعتماد، چه بزرگ و چه کوچک، می تواند احساس امنیت شما را از بین ببرد.

۲٫خیانت

به خوبی شناخته شده است که افرادی که در مقیاس سه گانه تاریک قرار دارند، بیشتر به شرکای عاشقانه خیانت می کنند. با توجه به تمایل آنها به تکانشگری، عدم توجه به احساسات دیگران و توانایی دروغ گفتن آسان و مکرر، این تعجب آور نیست. جالب تر این است که کدام ویژگی ها در سه گانه تاریک منجر به کدام نوع از نتایج خیانت می شود.

وقتی افراد با سطوح بالاتر روان‌پریشی خیانت می‌کنند، منجر به جدایی می‌شود. اما وقتی افرادی که بیشتر ماکیاولیستی دارند خیانت می کنند، می توانند این رابطه را حفظ کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که رویکرد استراتژیک آنها به همه چیز به آنها امکان می دهد زیر رادار پرواز کنند. حتی زمانی که گرفتار می‌شوند، بهتر می‌توانند شریک زندگی خود را دستکاری کنند و ممکن است بی‌احتیاطی از آن خارج شوند. در واقع، وقتی دوست پسری که اخیراً با شخص دیگری در حال سکس کردن بودید، می‌گوید که شما هستید که او را با بیش از حد غلبه‌گر بودن، از خود دور می‌کنید، فکر کنید که آیا شما مرد بدی هستید یا خیر. گرفتارش نشو! این ماکیاولی کلاسیک است.

۳٫حسادت و انتقام

کسانی که دارای سه گانه تیره هستند نسبت به افراد عادی سطوح بالاتری از حسادت پیشگیرانه دارند – یعنی قبل از اینکه دلیلی برایشان قائل شود احساس حسادت می کنند.

یک مطالعه نشان داد که کسانی که دارای سه گانه تیره هستند نه تنها به احتمال زیاد به شریک زندگی خود خیانت کرده اند بلکه انتظار دارند مورد خیانت نیز قرار گیرند. اگر آنها خود را در یک رابطه خیانتکارانه بیابند، بیشتر از یک فرد معمولی می خواهند انتقام بگیرند، مانند فریاد زدن بر سر شریک زندگی خود یا شایعه پراکنی در مورد آنها.

جالب است که زنان سه گانه تاریک در این مطالعه گفتند که حتی اگر می خواهند انتقام بگیرند، اگر شریک زندگی شان خیانت کند، لزوماً رابطه را پایان نمی دهند. این نشان می دهد که به جای انجام کارهای آزاردهنده فقط به عنوان یک واکنش تکانشی، می خواهند کنترل عاطفی بر شریک زندگی خود را به خاطر کنترل داشته باشند.

۴٫روابط سطحی

با توجه به فقدان وفاداری عاطفی واقعی، افراد در مقیاس سه گانه تاریک تمایلی به انتخاب روابط جدی و متعهد ندارند.

در حال حاضر هیچ ایرادی با پرش کردن، قرار ملاقات برای سرگرمی، دوستان با مزایا، و دیگر “عاشقانه” های نه چندان جدی وجود ندارد. در زمان‌های مختلف زندگی، ما نیازهای متفاوتی داریم و احتمالاً بیشتر ما روابطی داشته‌ایم که هرگز برای تعهد جدی نبوده‌اند.

اما افرادی که دارای ویژگی‌های سه‌گانه تیره‌تر هستند، عادت به روابط عاطفی سطحی، هم از نظر عاشقانه و هم با دوستان دارند. به طور خاص، خودشیفتگی با یک شب نشینی همراه است، و روان‌پریشی با غارت‌ها همراه است.

در روابط دوستانه، ماکیاولی ها به دنبال دوستی با کسانی هستند که دارای موقعیت اجتماعی نخبه هستند. خودشیفته ها دوست دارند با یک تیم خوش تیپ حرکت کنند. و مردانی که دارای ویژگی‌های روان‌پریشی هستند، درست مانند دوستانی که می‌توانند نقش وینگمن را بازی کنند و به آنها کمک کنند تا با همسران احتمالی ارتباط برقرار کنند.

 ۵٫روابطی که دوام ندارند

با وجود تمام این یافته‌های نه چندان درخشان که آنها را توصیه می‌کنیم، جای تعجب نیست که افرادی که دارای ویژگی‌های سه‌گانه تیره بالا هستند، تمایلی به داشتن روابط طولانی‌مدت ندارند.

حتی اگر می‌خواهند در یک رابطه طولانی‌مدت بمانند، افرادی که دارای سه گانه تاریک هستند، برای دوام آوردن آن مشکل دارند، شاید به این دلیل که کنار آمدن با آنها بسیار سخت است. محققانی که برای اولین بار اصطلاح “سه گانه تاریک” را ابداع کردند بلافاصله متوجه شدند که سازگاری – صمیمیت، صمیمیت، درایت – تنها چیزی است که اکثر افراد دارای این ویژگی ها فاقد آن هستند.

ویژگی‌های سه‌گانه تیره دارای درجه‌بندی خاکستری هستند، و اگر خود را در رابطه با فردی کم‌تراز می‌بینید، ممکن است به سادگی با احساسات آسیب دیده به پایان برسد. اما فردی که در سطح بالایی از روان‌پریشی، خودشیفتگی و ماکیاولیسم قرار دارد ممکن است آسیب جدی به شما وارد کند.

سلب مسئولیت پزشکی: تمام محتوای اینجا فقط برای مقاصد اطلاعاتی است. این محتوا جایگزین قضاوت حرفه ای ارائه دهنده سلامت روان شما نمی شود. لطفاً برای همه سؤالات و مسائل فردی با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز مشورت کنید.

نویسنده:

دکتر زینب تاجریان

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ تماس حاصل فرمایید.