راهکارهایی جهت تاب آوری روحی روانی افراد در شرایط دشوار زندگی

بایدها و نبایدهای صحبت با کودک درباره مرگ جهت آگاهی والدین محترم

تاب آور در شرایط سخت زندگی: این پنج استراتژی در شرایط سخت کمک می کند. ممکن است هم فردی بسیار حساس و هم انعطاف پذیر باشید. انعطاف پذیری به معنای تغییر شخصیت شما نیست. به طور فعال استراتژی های مقابله ای و یک شبکه حمایتی قوی را پرورش دهید. اصطلاح “افراد بسیار حساس” یا HSP […]


تاب آور در شرایط سخت زندگی: این پنج استراتژی در شرایط سخت کمک می کند.

ممکن است هم فردی بسیار حساس و هم انعطاف پذیر باشید.

انعطاف پذیری به معنای تغییر شخصیت شما نیست.

به طور فعال استراتژی های مقابله ای و یک شبکه حمایتی قوی را پرورش دهید.

اصطلاح “افراد بسیار حساس” یا HSP همانطور که در روانشناسی رایج به آن اشاره می شود، کانون توجه وبلاگ ها، ویدیوهای TikTok و اینفلوئنسرها شده است. در حالی که این اصطلاح اغلب در فرهنگ پاپ ظاهر می شود، تحقیقاتی وجود دارد که حساسیت افزایش یافته را، به ویژه در میان جمعیت عصبی واگرا، مستند می کند. اصطلاح «افراد بسیار حساس» عموماً به کسانی اطلاق می‌شود که خیلی راحت‌تر تحت تأثیر محیط خود قرار می‌گیرند، همدل‌تر از بقیه هستند و احساساتشان بسیار شدید است.

اتفاق نظر در میان کسانی که به عنوان بسیار حساس معرفی می‌شوند این است که زندگی را بسیار چالش‌برانگیزتر و پر استرس‌تر می‌کند، و اینکه اغلب توسط بقیه دنیا اشتباه می‌شود. آنها مشتاق شفقت و درک دیگران هستند. این کاملاً قابل درک است، اما به یاد داشته باشید که ما در جهانی زندگی می کنیم که همیشه سازگار نیست، حتی اگر باید باشد. به همین دلیل، همه نیاز به ایجاد انعطاف پذیری دارند. من معتقدم که می توان فردی بسیار حساس بود و در مواجهه با شرایط چالش برانگیز قوی و انعطاف پذیر شد

اگر فردی بسیار حساس هستید که برای انعطاف پذیر شدن تلاش می کنید، در اینجا چند استراتژی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

ابرقدرت های خود را پیدا کنید. اگر بسیار حساس هستید، ابرقدرت های شما ممکن است هوش، تخیل، همدلی، خودآگاهی، بینش و شهود باشد. از این ابرقدرت‌های شگفت‌انگیز به نفع خود در موقعیت‌هایی استفاده کنید که به احتمال زیاد احساس ناراحتی می‌کنید یا واکنش‌های احساسی بیشتری دارید. در موقعیت‌هایی که می‌توانید از قبل برنامه‌ریزی کنید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید خود را برای سازگاری با محیط‌هایی آماده کنید که برای شخصیت بسیار حساس شما مناسب نیستند. از هوش و تخیل خود برای ایجاد مجموعه ای از مهارت های مقابله ای استفاده کنید که می توانید از آنها برای سازگاری با شرایط غیرمنتظره استفاده کنید و آن را در ذخیره نگه دارید.

خودتان را خارج از منطقه راحتی خود ببرید. قوی تر شدن به این معنی است که باید ماهیچه بسازید. افرادی که به باشگاه می روند، شروع به انجام ۱۰۰ تمرین فشاری نمی کنند. در روز اول، آنها ممکن است هرگز فشاری انجام نداده باشند. آنها ممکن است احساس ضعف کنند و ترس داشته باشند که به خودشان صدمه بزنند. اما به تدریج خارج شدن از منطقه راحتی به همه ما امکان می دهد تا آنچه را که می توانیم انجام دهیم دوباره تصور کنیم. اگر حضور در جمع برایتان سخت است، برای خود یک جفت گوش گیر تهیه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه به یک مکان شلوغ یا هر چیزی که می توانید تحمل کنید بروید. به این فکر کنید که چه چیزی ترسناک ترین و بیش از حد تحریک کننده است، و سپس برنامه ریزی کنید تا به تدریج خود را در معرض چیزهایی قرار دهید که کمی ناراحت کننده هستند. با تکرار آنچه ممکن است بگویید و چگونه واکنش خود را نسبت به چیزهایی که شما را تحریک می کنند، ارزیابی کنید، برای یک تعامل اجتماعی دشوار آماده شوید. اجتناب از موقعیت هایی که باعث ناراحتی ما می شود، مانع از رشد عاطفی ما می شود.

خودت را باور کن. همه ما متفاوت سیم کشی شده ایم. جنبه‌هایی از شخصیت شما که شما را همان چیزی که هستید می‌سازد، نیازی به تغییر ندارند. توسعه راهبردهای مقابله ای برای مدیریت محیط های تحریک کننده بیش از حد و تعاملات اجتماعی دشوار به این معنا نیست که شما به عنوان یک شخص، شخصیت خود را تغییر دهید.

تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اکثر مردم نمی دانند که یک فرد بسیار حساس به چه معناست. برخی از مردم هرگز آن را دریافت نمی کنند، و این فقط چیزی است که شما باید با آن مبارزه کنید. اما بسیاری از مردم مایل به یادگیری هستند، و ممکن است برخی از روابط شما را بهبود بخشد اگر به اشتراک بگذارید که چه چیزی بسیار حساس است. علاوه بر این، به اشتراک گذاشتن مواردی که به شما کمک می کند راحت تر از شرایط سخت عبور کنید نیز مفید است. این امر به ویژه در مورد افرادی که مرتباً می‌بینید، مانند دوستان، خانواده و همکاران صادق است.

افراد خود را پیدا کنید. حتی با وجود اینکه فرد بسیار حساس بودن کمتر رایج است، اما می توان افرادی را یافت که دارای ویژگی های شما باشند. داشتن همتایان که واقعاً درک می کنند و پشتیبانی واقعی را ارائه می دهند بسیار مهم است. می توانید با هم همدردی کنید، داستان ها را به اشتراک بگذارید، بخندید، و همدلی واقعی ایجاد کنید. آنها تحمل افرادی را که با شما متفاوت هستند آسان تر می کنند.

برای افراد بسیار حساس رایج شده است که تجربیات خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. که دید مهم است. بهتر است درک همگان از افراد بسیار حساس بهبود یابد. اما در حالی که هدف از گفتن تجربیات خود به دیگران این است که آنها بتوانند از ما حمایت کنند، همچنین به این دلیل است که ما بتوانیم از چیزهایی که چالش برانگیز هستند یاد بگیریم و رشد کنیم. بسیار حساس و انعطاف پذیر بودن متقابل نیست. این مهم است که بفهمیم چگونه هر دو باشیم.