سوگواری مرگ عزیزان: غم و اندوه از دست دادن یک عزیز

سوگواری مرگ عزیزان: غم و اندوه از دست دادن یک عزیز

سوگواری مرگ عزیزان سوگواری مرگ عزیزان: چیزهای کمی با درد از دست دادن کسی که دوستش دارید قابل مقایسه است. در حالی که هیچ راهی برای اجتناب از احساسات شدید غم و اندوه وجود ندارد، راه های سالم تری برای کنار آمدن با از دست دادن عزیزان وجود دارد. سوگ چیست؟ سوگواری تجربه اندوه و […]


سوگواری مرگ عزیزان

سوگواری مرگ عزیزان: چیزهای کمی با درد از دست دادن کسی که دوستش دارید قابل مقایسه است. در حالی که هیچ راهی برای اجتناب از احساسات شدید غم و اندوه وجود ندارد، راه های سالم تری برای کنار آمدن با از دست دادن عزیزان وجود دارد.

سوگ چیست؟

سوگواری تجربه اندوه و سوگواری پس از مرگ شخصی مهم برای شماست. در حالی که این بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است – چیزی که تقریباً همه ما در مقطعی از آن عبور می کنیم – از دست دادن کسی که دوستش دارید می تواند یکی از دردناک ترین تجربیاتی باشد که باید تحمل کنید.

خواه دوست صمیمی، همسر، شریک زندگی، والدین، فرزند یا سایر اقوام باشد، مرگ یکی از عزیزان ممکن است طاقت فرسا باشد. ممکن است امواجی از احساسات شدید و بسیار دشوار را تجربه کنید، از غم و اندوه عمیق، پوچی و ناامیدی گرفته تا شوک، بی حسی، احساس گناه یا پشیمانی. ممکن است از شرایط مرگ عزیزتان عصبانی شوید – عصبانیت شما روی خودتان، پزشکان، سایر عزیزان یا خدا متمرکز شده است. حتی ممکن است برای شما سخت باشد که بپذیرید آن شخص واقعاً رفته است، یا در تلاش باشید تا ببینید چگونه می توانید بهبود پیدا کنید و از دست دادن خود ادامه دهید.

سوگ به پاسخ های عاطفی نیز محدود نمی شود. غم و اندوه در هنگام مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند باعث واکنش های فیزیکی شود، از جمله تغییرات وزن و اشتها، مشکل در خواب، درد و درد، و اختلال در سیستم ایمنی که منجر به بیماری و سایر مشکلات سلامتی می شود.

سطح حمایتی که در اطراف خود دارید، شخصیت شما، و سطح سلامتی و رفاه شما، همگی می توانند در تأثیر غم و اندوه پس از سوگ شما نقش داشته باشند. اما مهم نیست که در حال حاضر چقدر دردی دارید، مهم است که بدانید راه های سالمی برای کنار آمدن با ناراحتی و کنار آمدن با اندوه وجود دارد. در حالی که ممکن است زندگی هرگز دوباره مثل قبل نشود، با گذشت زمان می توانید غم خود را کاهش دهید، با امید و خوش بینی به آینده نگاه کنید و در نهایت با زندگی خود به جلو بروید.

غم از دست دادن حیوان خانگی

سوگواری محدود به مرگ یک فرد نیست. برای بسیاری از ما، حیوانات خانگی ما نیز همراهان نزدیک یا اعضای خانواده هستند. بنابراین، وقتی حیوان خانگی می میرد، می توانید احساسات مشابهی از غم، درد و از دست دادن را تجربه کنید. مانند سوگواری برای عزیزان انسان، شفای از دست دادن یک حیوان همدم زمان می برد، اما راه هایی برای کنار آمدن با غم شما وجود دارد.

درک غم از دست دادن یک عزیز

شدت احساسات شما اغلب به شرایط مرگ عزیزتان، مدت زمانی که برای پیش‌بینی از دست دادن او صرف کرده‌اید، رابطه‌تان با آن‌ها و تجربیات قبلی‌تان از سوگ بستگی دارد. البته، همانطور که هیچ دو رابطه ای یکسان نیستند، هیچ دو باختی نیز هرگز یکسان نیستند.

به طور خلاصه، هرچه آن شخص در زندگی شما اهمیت بیشتری داشته باشد و احساسات بیشتری نسبت به او داشته باشید – صرف نظر از رابطه او با شما – احتمال از دست دادن او تأثیر بیشتری خواهد داشت.

از دست دادن همسر یا شریک زندگی

علاوه بر تأثیر عاطفی غم و اندوه، هنگامی که همسر یا شریک عاشقانه خود را از دست می دهید، اغلب باید با استرس ملاحظات عملی مانند ترتیبات مراسم خاکسپاری و مسائل مالی نیز مقابله کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید مرگ همسرتان را برای فرزندانتان توضیح دهید و راهی برای دلداری آنها بیابید و همزمان با درد دل خود دست و پنجه نرم کنید.

از دست دادن یک شریک عاشقانه همچنین به معنای غم از دست دادن سبک زندگی روزمره، از دست دادن یک تاریخ مشترک و از دست دادن آینده ای است که با هم برنامه ریزی کرده اید. ممکن است احساس تنهایی، ناامیدی و نگرانی در مورد آینده کنید. شما حتی می توانید احساس گناه کنید که به نحوی نتوانسته اید از شریک زندگی خود محافظت کنید، یا از دست محبوب خود به خاطر ترک شما عصبانی باشید.

از دست دادن پدر و مادر

برای کودکان کوچکتر، از دست دادن مادر یا پدر می تواند یکی از آسیب زاترین اتفاقاتی باشد که در دوران کودکی می تواند رخ دهد. مرگ شخصی که به او تکیه کردید، شخصی که شما را بی قید و شرط دوست داشت، می تواند پایه های شما را متزلزل کند و خلأ بزرگ و ترسناکی را در دنیای شما به جا بگذارد. همچنین برای کودکان خردسال معمول است که خود را به خاطر مرگ والدین سرزنش کنند و درد غم و اندوه را طولانی تر کنند.

حتی به عنوان یک کودک بالغ، از دست دادن والدین می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. احساس گم شدن و بازگشت ناگهانی همه آن ناامنی های قدیمی دوران کودکی آسان است. اگر والدینتان زندگی طولانی و پرباری داشته باشند، ممکن است کمی آرامش به دست آورید، اما مرگ آنها نیز می‌تواند باعث شود که به فانی بودن خود فکر کنید. اگر هر دو والدین خود را از دست داده اید، ناگهان بخشی از نسل بزرگتر هستید، نسلی بدون پدر و مادر، و همچنین مانده اید که جوانی خود را نیز غمگین کنید. و اگر رابطه شما با والدینتان آسان نبود، مرگ آنها می تواند شما را با احساسات متناقض دست و پنجه نرم کند.

از دست دادن فرزند

از دست دادن یک کودک همیشه ویرانگر است. شما نه تنها شخصی که آنها بودند را از دست می دهید، بلکه سال های وعده، امیدها و رویاهایی را که در راه بودند نیز از دست می دهید. غم و اندوه می تواند شدیدتر باشد، روند سوگ سخت تر باشد، و آسیب شدیدتر باشد.

به عنوان والدین، شما در قبال سلامت و امنیت فرزندتان احساس مسئولیت می کنید، بنابراین احساس گناه اغلب می تواند طاقت فرسا باشد. چه فرزندتان را در یک سقط جنین از دست بدهید، چه در دوران نوزادی، یا بعد از اینکه او بزرگ شد و خانه را ترک کرد، از دست دادن یک کودک سنگینی بی عدالتی را به همراه دارد. برای والدینی که بیشتر از فرزندشان زنده بمانند، غیرطبیعی به نظر می‌رسد و یافتن معنی و مفهوم آن را بسیار سخت‌تر می‌کند. e با مرگ خود کنار بیایند.

از دست دادن فرزند همچنین می تواند روابط شما با همسر یا شریک زندگی تان را تحت فشار قرار دهد و تربیت فرزندان بازمانده را از نظر عاطفی چالش برانگیز کند.

از دست دادن یک دوست

دوستی های نزدیک شادی، تفاهم و همراهی را وارد زندگی ما می کند. در واقع، آنها برای سلامتی و رفاه ما حیاتی هستند، بنابراین جای تعجب نیست که بتوانیم از دست دادن آنها را به شدت احساس کنیم.

با این حال، هنگامی که یک دوست صمیمی می میرد، به راحتی احساس می کنید در حاشیه قرار گرفته اید، نزدیکی رابطه شما به اندازه یک عضو خانواده یا شریک عاشقانه اهمیت ندارد. این می تواند منجر به چیزی شود که به آن غم و اندوه از دست رفته می گویند، جایی که از دست دادن شما بی ارزش می شود یا احساس می کنید به خاطر احساس فقدان بسیار عمیق مورد قضاوت یا انگ قرار می گیرید.

از دست دادن کسی به دلیل خودکشی

شوک پس از خودکشی می تواند طاقت فرسا به نظر برسد. علاوه بر سوگواری برای از دست دادن عزیزانتان، ممکن است برای کنار آمدن با ماهیت مرگ آنها و انگی که خودکشی هنوز هم می تواند به همراه داشته باشد، در تلاش باشید.

در حالی که ممکن است همیشه با سؤالات بی پاسخی در مورد خودکشی عزیزتان باقی بمانید، راه‌هایی برای رفع غم و اندوه و حتی کسب سطحی از پذیرش وجود دارد. بخوانید: غم خودکشی.

غم از دست دادن تو

رابطه شما با فرد فوت شده هر چه باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که همه ما به روش های مختلف غمگین هستیم. هیچ راه واحدی برای واکنش وجود ندارد. وقتی فردی مهم در زندگی خود را از دست می دهید، بد نیست احساس کنید که چه احساسی دارید. برخی از مردم درد خود را با گریه بیان می کنند، برخی دیگر هرگز اشک نمی ریزند – اما این بدان معنا نیست که آنها از دست دادن را کمتر احساس می کنند.

خودتان را قضاوت نکنید.

فکر نکنید که باید به گونه ای متفاوت رفتار کنید، یا سعی نکنید یک جدول زمانی را به غم خود تحمیل کنید. سوگواری برای مرگ کسی زمان می برد. برای برخی افراد، این زمان با هفته ها یا ماه ها اندازه گیری می شود، برای برخی دیگر با سال ها اندازه گیری می شود.

به خودتان اجازه دهید احساس کنید.

روند سوگواری و سوگواری می تواند احساسات شدید و غیرمنتظره زیادی را برانگیزد. اما اگر آن را نادیده بگیرید، درد غم شما سریع‌تر از بین نمی‌رود. در واقع، تلاش برای انجام این کار ممکن است در دراز مدت اوضاع را بدتر کند. برای اینکه در نهایت راهی برای کنار آمدن با از دست دادن خود پیدا کنید، باید فعالانه با درد روبرو شوید. همانطور که ارل گرولمن، مشاور و نویسنده سوگ گفت: “تنها درمان غم و اندوه، اندوه است.”

اندوه همیشه مراحلی را طی نمی کند.

ممکن است درباره مراحل مختلف غم و اندوه خوانده باشید – معمولاً انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش. با این حال، بسیاری از مردم متوجه می شوند که غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان تقریباً قابل پیش بینی نیست. برای برخی، غم و اندوه می تواند موجی باشد یا بیشتر شبیه یک ترن هوایی عاطفی باشد. برای برخی دیگر، می تواند در برخی از مراحل حرکت کند اما در برخی دیگر نه. فکر نکنید که باید در یک زمان خاص احساس خاصی داشته باشید.

برای یادآوری های دردناک آماده شوید.

برخی از روزها ممکن است درد سوگ شما قابل کنترل تر از روزهای دیگر به نظر برسد. سپس یادآوری مانند یک عکس، یک قطعه موسیقی یا یک خاطره ساده می تواند موجی از احساسات دردناک را دوباره به راه بیندازد. در حالی که نمی‌توانید از قبل برای چنین یادآوری‌هایی برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید برای تعطیلات، سالگرد یا تولدی که ممکن است اندوه شما را دوباره شعله‌ور کند، آماده باشید. پیش از موعد با سایر دوستان و خانواده صحبت کنید و در مورد بهترین راه ها برای علامت گذاری چنین مناسبتی توافق کنید.

ادامه دادن به این معنا نیست که عزیزتان را فراموش کنید.

یافتن راهی برای ادامه زندگی به این معنی نیست که درد شما پایان می یابد یا عزیزتان فراموش می شود. بسیاری از ما ضررهای خود را در طول زندگی با خود حمل می کنیم. آنها بخشی از آنچه ما هستیم می شوند. تحمل درد به تدریج باید آسان تر شود، اما خاطرات و عشقی که به آن شخص داشتید همیشه باقی می ماند.

به دنبال حمایت باشید.

وقتی کسی را که دوستش دارید از دست می دهید، طبیعی است که بخواهید ارتباط خود را با دیگران قطع کنید و در پوسته خود عقب نشینی کنید. اما این زمان برای تنها بودن نیست. حتی زمانی که نمی‌توانید در مورد از دست دادن خود صحبت کنید، صرفاً بودن در کنار سایر افرادی که به شما اهمیت می‌دهند می‌تواند باعث آرامش شود و به کاهش بار سوگ کمک کند.

تماس با کسانی که به شما اهمیت می دهند نیز می تواند اولین قدم مهم در مسیر بهبودی باشد. در حالی که برخی از دوستان و اقوام ممکن است از غم و اندوه شما ناراحت باشند، بسیاری دیگر مشتاق حمایت خواهند بود. صحبت کردن در مورد افکار و احساسات شما را سربار نمی کند. بلکه می تواند به شما کمک کند مرگ عزیزتان را درک کنید و راه هایی برای گرامیداشت یاد او بیابید.

به دوستان و خانواده تکیه کنید.

حتی نزدیک‌ترین افراد به شما می‌توانند برای دانستن اینکه چگونه در زمان سوگواری کمک کنند، مشکل داشته باشند، بنابراین در گفتن آنچه نیاز دارید به دیگران دریغ نکنید – خواه کمک به ترتیبات تشییع جنازه باشد یا صرفاً برای صحبت کردن. اگر احساس نمی‌کنید کسی را ندارید که بتوانید در این زمان سخت به او کمک کنید، به دنبال گسترش شبکه اجتماعی خود و ایجاد دوستی‌های جدید باشید.

روی کسانی تمرکز کنید که «شنوندگان خوبی» هستند.

هنگامی که در غم از دست دادن یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده هستید، مهمترین چیز این است که احساس کنید به گوش کسانی که به آنها اعتماد می کنید. اما احساسات خام غم و اندوه شما می تواند برخی از افراد را بسیار ناراحت کند. این ناراحتی می تواند باعث شود که آنها از شما دوری کنند، چیزهای بی فکر یا آزاردهنده ای بگویند یا وقتی در مورد از دست دادن خود صحبت می کنید صبر خود را از دست بدهند. با این حال از اعمال آنها به عنوان دلیلی برای انزوا استفاده نکنید. به کسانی روی آورید که بهتر می توانند گوش دهند و آرامش را فراهم کنند.

به یک گروه حمایت از سوگ بپیوندید.

حتی زمانی که از نزدیک‌ترین افراد حمایت می‌کنید، ممکن است خانواده و دوستان همیشه بهترین راه‌های کمک را ندانند. در میان گذاشتن غم و اندوه خود با دیگرانی که تلفات مشابهی را تجربه کرده اند می تواند به شما کمک کند کمتر در درد خود احساس تنهایی کنید. با گوش دادن به دیگران که داستان‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانید نکات ارزشمندی برای مقابله به دست آورید. برای پیدا کردن یک گروه پشتیبانی در منطقه خود، با بیمارستان‌ها، خانه‌های تشییع جنازه یا مراکز مشاوره اطراف تماس بگیرید یا با خط تلفن داغ سوگواری فهرست شده در زیر تماس بگیرید.

با یک مشاور سوگواری صحبت کنید.

اگر در تلاش برای پذیرش از دست دادن خود هستید یا غم و اندوه شما بسیار زیاد است، سعی کنید با یک درمانگر سوگ یا سوگ صحبت کنید – حضوری یا از طریق کنفرانس ویدیویی آنلاین. اعتماد به یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا از طریق احساساتی که ممکن است برای به اشتراک گذاشتن آنها با خانواده یا دوستان بسیار دشوار باشد، کنار بیایید، با مشکلات حل نشده ناشی از مرگ عزیزتان مقابله کنید، و راه های سالم تری برای سازگاری با زندگی پس از از دست دادن خود پیدا کنید.

آرامش را از دین خود بگیرید.

اگر مذهبی هستید، مراسم خاص عزاداری مذهبی شما می تواند آرامش شما را فراهم کند و شما را با دیگران برای شریک شدن در غم خود همراه کند. شرکت در مراسم مذهبی، خواندن متون معنوی، دعا کردن، مراقبه یا صحبت با یک روحانی نیز می تواند آرامش زیادی به شما بدهد و به شما کمک کند تا از مرگ عزیزتان معنا پیدا کنید.

استفاده از رسانه های اجتماعی برای حمایت از غم و اندوه

صفحات یادبود در فیس‌بوک و سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به روش‌های محبوبی برای اطلاع رسانی به مخاطبان گسترده از درگذشت یکی از عزیزان و یافتن حمایت تبدیل شده‌اند. این صفحات علاوه بر اینکه به شما امکان می دهد اطلاعات عملی مانند برنامه های مراسم تشییع جنازه را منتشر کنید، به دوستان و عزیزان این امکان را می دهد که ادای احترام یا تسلیت خود را ارسال کنند. خواندن چنین پیام‌هایی اغلب می‌تواند برای کسانی که از این فقدان غمگین هستند، آرامش ایجاد کند.

البته انتشار محتوای حساس در شبکه های اجتماعی خطرات خود را دارد. صفحات یادبود اغلب برای هر کسی باز است. این ممکن است افرادی را که به سختی فرد متوفی را می‌شناختند تشویق کند تا نظرات یا توصیه‌های خوب اما نامناسب را ارسال کنند. بدتر از آن، صفحات یادبود می توانند ترول های اینترنتی را نیز جذب کنند. موارد زیادی از انتشار پیام های بی رحمانه یا توهین آمیز توسط افراد غریبه در صفحات یادبود منتشر شده است.

به عنوان مثال، برای به دست آوردن محافظت در فیس بوک، می توانید یک گروه بسته را به جای یک صفحه عمومی ایجاد کنید. این بدان معناست که افراد قبل از دسترسی به یادبود باید توسط یکی از اعضای گروه تأیید شوند. همچنین مهم است به خاطر داشته باشید که اگرچه رسانه های اجتماعی می توانند ابزار مفیدی برای ارتباط با دیگران باشند، نمی توانند جایگزین پشتیبانی رودرروی مورد نیاز شما در این زمان شوند.

برای عزیز فوت شده مراسم یادبود برگزار کنید.

تشریفاتی مانند مراسم تشییع جنازه یا مراسم یادبود می تواند کارکردهای مهمی را انجام دهد و به شما این امکان را می دهد که درگذشت فرد را تصدیق کرده و در مورد آن تأمل کنید، زندگی او را به یاد بیاورید و خداحافظی کنید. با این حال، در دوره پس از تشییع جنازه، اندوه شما اغلب می تواند شدیدتر شود. اغلب، ممکن است به نظر برسد که افراد دیگر حرکت کرده اند، در حالی که شما در تلاش برای درک «عادی جدید» خود هستید.

با این حال، به یاد آوردن عزیزتان نباید با تشییع جنازه ختم شود. یافتن راه‌هایی برای تجلیل از شخصی که دوستش دارید می‌تواند به حفظ حافظه او کمک کند و در حین حرکت در روند سوگواری باعث آرامش شود.

یک دفتر خاطرات داشته باشید یا برای عزیزتان نامه بنویسید.

گفتن چیزهایی که هرگز نتوانستید در زندگی به عزیزتان بگویید می‌تواند باعث رهایی عاطفی مهمی شود و به شما کمک کند تا احساستان را درک کنید.

یک یادبود ایجاد کنید.

ساختن یادبودی برای عزیزتان، ایجاد یک وب‌سایت یا وبلاگ، یا گردآوری یک آلبوم عکس یا دفترچه برای برجسته کردن عشقی که به اشتراک گذاشته‌اید، می‌تواند به بهبودی کمک کند. کاشتن گل یا درخت به یاد عزیزانتان می‌تواند برایتان مفید باشد، و به شما این امکان را می‌دهد که رشد و شکوفایی چیزی را همانطور که تمایل دارید مشاهده کنید.

یک میراث بسازید.

برای مثال، راه اندازی یک کمپین یا جمع آوری کمک مالی به نام عزیزتان، داوطلب شدن برای هدفی که برای آنها مهم بود، یا کمک مالی به خیریه ای که از آنها حمایت می کنند، می تواند به شما در یافتن معنی از دست دادن آنها کمک کند. همچنین می‌تواند با پیشروی در زندگی خود، حس هدفمندی را به شما اضافه کند.

به انجام کارهایی که قبلا با هم انجام می دادید ادامه دهید.

شاید قبلاً با عزیزتان به رویدادهای ورزشی می رفتید، به موسیقی گوش می دادید یا با هم پیاده روی طولانی می کردید؟ راحتی در روال وجود دارد، بنابراین وقتی خیلی دردناک نیست، ادامه دادن این کارها می تواند راهی برای نشان دادن زندگی عزیزتان باشد.

عزیزتان را به روش های ساده به یاد آورید.

حتی کارهای ساده ای مانند روشن کردن شمع، بازدید از مکان مورد علاقه یا علامت گذاری یک تاریخ مهم می تواند به روند بهبودی کمک کند.

مراقب خودت باش

وقتی در غم مرگ یکی از عزیزانتان غمگین هستید، به راحتی می‌توانید از سلامت و رفاه خود غافل شوید. اما استرس، ضربه و احساسات شدیدی که در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد، بر رژیم غذایی و خواب شما تأثیر بگذارد و بر سلامت کلی روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد.

غفلت از رفاه شما حتی ممکن است روند سوگواری را طولانی کند و شما را مستعد افسردگی یا غم و اندوه پیچیده کند. همچنین ایجاد آرامش برای کودکان یا سایر اعضای آسیب پذیر خانواده که آنها نیز عزادار هستند، برای شما دشوارتر خواهد بود. با این حال، اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت خود در این زمان انجام دهید.

استرس را مدیریت کنید.

احتمالاً این آخرین کاری است که در حال حاضر دوست دارید انجام دهید، اما ورزش یک پادزهر قوی برای استرس است – و می تواند به شما کمک کند شب بهتر بخوابید. تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا نیز راه‌های موثری برای کاهش اضطراب و اضطراب هستند.

زمانی را در طبیعت بگذرانید.

غوطه ور شدن در طبیعت و گذراندن وقت در فضاهای سبز می تواند تجربه ای آرام بخش و آرامش بخش در هنگام سوگواری باشد. باغبانی، پیاده روی یا پیاده روی در پارک یا جنگل را امتحان کنید.

به دنبال علایقی باشید که زندگی شما را غنی تر می کند.

سرگرمی‌ها، ورزش‌ها و سایر علایق که به زندگی شما معنا و هدف می‌بخشند، می‌توانند پس از تحولات سوگواری، یک روال آرامش بخش را به زندگی شما بازگردانند. آنها همچنین می توانند به ارتباط شما با دیگران و پرورش روحیه شما کمک کنند.

خوب بخورید و بخوابید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و استراحت کافی در شب می تواند تاثیر زیادی بر توانایی شما برای مقابله با غم و اندوه داشته باشد. اگر در این زمان سخت برای خوابیدن مشکل دارید، مکمل‌ها و وسایل کمکی برای خواب وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند – فقط سعی کنید برای مدت طولانی به آنها اعتماد نکنید.

از مصرف الکل یا مواد مخدر برای مقابله خودداری کنید.

در حالی که استفاده از مواد برای کمک به بی حس کردن غم و اندوه و خوددرمانی درد وسوسه انگیز است، در درازمدت مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر تنها توانایی شما را برای سوگواری مختل می کند.

وقتی درد سوگ از بین نمی رود.

ممکن است هرگز واقعاً از مرگ کسی که دوستش دارید غلبه نکنید. اما با گذشت زمان، طبیعی است که احساسات دشواری مانند غم و اندوه یا خشم به تدریج از بین بروند، زیرا شروع به پذیرش از دست دادن خود می کنید و زندگی خود را به جلو می روید.

با این حال، اگر در طول زمان احساس بهتری ندارید، یا دردتان بدتر می‌شود، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که غم و اندوه شما به یک مشکل جدی‌تر تبدیل شده است، مانند اندوه پیچیده یا افسردگی شدید.

غم در مقابل افسردگی

تمایز بین غم و اندوه و افسردگی همیشه آسان نیست زیرا علائم مشترک زیادی دارند، اما راه هایی برای تشخیص این تفاوت وجود دارد:

غم و اندوه می تواند یک ترن هوایی باشد. این شامل طیف گسترده ای از احساسات و ترکیبی از روزهای خوب و بد است. حتی زمانی که در میانه روند سوگواری هستید، همچنان لحظات لذت یا شادی خواهید داشت.

از سوی دیگر، با افسردگی، احساس پوچی و ناامیدی ثابت است.

علائم دیگری که نشان دهنده افسردگی است، نه فقط غم و اندوه، عبارتند از:

احساس گناه شدید و فراگیر.

افکار خودکشی یا مشغولیت با مردن.

احساس ناامیدی یا بی ارزشی.

آهسته گفتار و حرکات بدن.

ناتوانی در انجام کار در خانه، محل کار یا مدرسه.

دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند.

غم پیچیده چیست؟

در حالی که غم و اندوه از دست دادن کسی که دوستش دارید هرگز به طور کامل از بین نمی رود، نباید در مرکز صحنه باقی بماند. اگر درد ناشی از فقدان آنقدر مداوم و شدید است که شما را از ادامه زندگی باز می دارد، ممکن است از وضعیتی به نام غم و اندوه پیچیده یا اختلال سوگ پیچیده مداوم رنج ببرید.

اندوه پیچیده مانند گیرکردن در حالت عزاداری شدید است. ممکن است مدت‌ها پس از وقوع مرگ در پذیرش مرگ مشکل داشته باشید یا آنقدر درگیر فردی باشید که مرده است که باعث اختلال در روال روزمره شما شود و روابط دیگر شما را تضعیف کند.

علائم غم و اندوه پیچیده عبارتند از:

اشتیاق و اشتیاق شدید برای عزیزان مرحومتان.

افکار یا تصاویر مزاحم از شخص.

انکار مرگ یا احساس کفر.

تصور کنید که عزیزتان زنده است.

جستجوی متوفی در مکان های آشنا.

اجتناب از چیزهایی که شما را به یاد عزیزتان می اندازد.

خشم یا تلخی شدید از دست دادن شما.

احساس اینکه زندگی پوچ یا بی معنی است.

غم و اندوه پیچیده و تروما

اگر مرگ فرد مورد علاقه شما ناگهانی، خشونت آمیز یا به شدت استرس زا یا آزاردهنده بود، اندوه پیچیده می تواند به عنوان ضربه روانی یا PTSD ظاهر شود.

آسیب دیدن از دست دادن یکی از عزیزان ممکن است باعث شود شما احساس درماندگی کنید و با احساسات ناراحت کننده، خاطرات و اضطرابی دست و پنجه نرم کنید که از بین نمی روند. اما با راهنمایی صحیح می توانید تغییرات درمانی ایجاد کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

یافتن کمک حرفه ای از مشاور و روان شناس

اگر علائم غم و اندوه پیچیده، تروما یا افسردگی بالینی را تجربه می کنید، فوراً با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند منجر به آسیب های عاطفی قابل توجه، مشکلات سلامتی تهدید کننده زندگی و حتی خودکشی شود. اما درمان می تواند به بهبود شما کمک کند.

با مشاور یا درمانگر سوگ تماس بگیرید اگر:

احساس کنید زندگی ارزش زیستن ندارد.

کاش با عزیزت مرده بودی

خود را به خاطر از دست دادن یا عدم جلوگیری از آن سرزنش کنید.

برای بیش از چند هفته احساس بی حسی و قطع ارتباط کنید.

از زمان از دست دادن خود در اعتماد کردن به دیگران مشکل دارید.

قادر به انجام فعالیت های عادی روزانه خود نیستند.