یوگا و سلامت روان کودکان و نوجوانان

یوگا و سلامت روان کودکان و نوجوانان : دنیای مدرن امروز انتظارات و ارزش ها را در والدین و کودکان تغییر داده است . در دنیای کنونی از کودکان انتظار می رود با تکنولوژی ها روز آشنایی داشته باشند در مدرسه موفق عمل کنند و فعالیت های اجتماعی شرکت نمایند . بنابراین کودکان امروزی نسبت […]


یوگا و سلامت روان کودکان و نوجوانان : دنیای مدرن امروز انتظارات و ارزش ها را در والدین و کودکان تغییر داده است . در دنیای کنونی از کودکان انتظار می رود با تکنولوژی ها روز آشنایی داشته باشند در مدرسه موفق عمل کنند و فعالیت های اجتماعی شرکت نمایند . بنابراین کودکان امروزی نسبت به نسل های قبل نگرانی ها و چالش های متفاوتی دارند به عنوان مثال سطح استرس در بچه های امروزی نسبت به نسل های قبل نگرانی ها و چالش های متفاوتی دارند به عنوان مثال سطح استرس در بچه های امروزی بالا تر است تعداد بیشتری از کودکان به اختلال توجه و بیشفعالی دچارند مشکلات سلامت روان مانند اضطراب افسردگی و اختلالات رفتاری حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان را در سراسر جهان درگیر کرده است . و آمار نشان میدهد یک کودک از پنج کودک با مشکلات هیجانی و رفتاری دست و پنجه نرم میکند .

هرچه کودکان بزرگ تر میشوند بیشتر از طرف خانواده مدرسه و جامعه برای عملکرد بهتر تحت فشار قرار میگیرند . از سوی دیگر جوامع مدرن جذابیت های گریز نا پذیری همچون فضا های مجازی بازیهای اینترنتی و رسانه ها از جمله تلوزیون را همراه و وقت گذراندن در انها به نوعی جزو سبک زندگی کودکان به شمار میرود که بعضا در کودکان این وقت گذرانی به صورت غیر قابل کنترل و وابستگی در آمده و تبعاتی مثل چاقی مشکلات فیزیکی و روانی اعتیاد اینترنتی رفتار های وسواسی و مشکلات توجه و تمرکز را به دنبال دارد .

در سالهای اخیر یوگا به عنوان یک ورزش بسیار مورد توجه قرار گرفته است پژوهش های بسیار نشان داده است این ورزش میتواند به کودکان برای مقابله با استرس ها و بهبود سلامت روانی انها کمک کند . از یوگا به عنوان ابزار قدرتمندی در شکل دهی شخصیت کودکان و افزایش توانایی انها برای رویا رویی با مشکلات و چالش های دنیا ی مدرن یاد میشود.

یوگا به عنوان یک متغیر مستقل در بسیاری از مداخلات انجام شده در مقاطع سنی مختلف تاثیرات غیر قابل انکاری را در بهبود توجه و تمرکز مدیریت استرس افزایش خود اگاهی و خود مدیریتی افزایش پختگی هیجانی رفتاری و بالا رفتن اعتماد بنفس در کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است .

از سوی دیگر تاثیرات مثبتی هم در درمان بیماری های روانی و باز توانی های فیزیکی مشاهده شده است. مطالعات کلینیکی نشان میدهد یوگا عملکرد تحصیلی و تعادل هیجانی را بهبود می بخشد.

این امر که یوگا ضربان قلب را منظم و آرام و سیستم پارا اسمپاتیک را فعال می کند دلیل اصلی اثرات مثبت یوگا بر کاهش استرس و افزایش توجه و تمرکز در کودکان عنوان شده است برای مطالعه بیشتر در صدد اثرات مثبت این درمان بر ذهن و جسم کودکان و نوجوانان میتواند به ادرس ذیل مراجعه کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.