آیا می توان از ابتلای کودک به اختلال اوتیسم پیشگیری کرد؟

می توان از ابتلای کودک به اختلال اوتیسم پیشگیری کرد؟ با وجود وبلاگ ها و مقالاتی که بیان می کنند پیشگیری از ابتلای افراد به اوتیسم امکان پذیر است اما تقریبا نمی توان از کودک در برابر توسعه اوتیسم محافظت کرد. بله شما می توانید جلوی برخی از عوامل خطر را بگیرید اما باز هم ممکن […]


می توان از ابتلای کودک به اختلال اوتیسم پیشگیری کرد؟

با وجود وبلاگ ها و مقالاتی که بیان می کنند پیشگیری از ابتلای افراد به اوتیسم امکان پذیر است اما تقریبا نمی توان از کودک در برابر توسعه اوتیسم محافظت کرد. بله شما می توانید جلوی برخی از عوامل خطر را بگیرید اما باز هم ممکن است عوامل وراثتی در ابتلای افراد به آن نقش داشته باشد و به همین خاطر نمی توان به سادگی جلوی ابتلای کودک به چنین شرایطی را گرفت.

فاکتورهای خطر شناخته شده برای اختلال اوتیسم: (عوامل خطر شناخته شده برای اوتیسم)

همانطور که می دانید برخی از عوامل خطر هستند که خطر ابتلای افراد به چنین اختلالی را بیشتر می کنند. این ریسک فاکتورها عبارتنداز:

  • اوتیسم ممکن است در شرایطی رخ دهد که مادر باردار داروهای خاصی را مصرف می کند. به عنوان مثال داروی ضد تشنج Valproate یکی از همین داروهاست.
  • برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد والدینی که در سنین بالاتر بچه دار می شوند ممکن است بیشتر از دیگران کودکان اوتیسمی به دنیا بیاورند.
  • برخی از مطالعات هم پیشنهاد می کند کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند بیشتر مستعد ابتلا به اختلال اوتیسم هستند.
  • اوتیسم یک اختلال ارثی هم محسوب می شود. احتمال بروز آن در خانواده هایی که فرد اوتیسمی دارند بیشتر است.

عومل خطر برای اختلال شبیه اوتیسم:

از آنجایی که طیف اوتیسم بسیار گسترده است و در برگیرنده افرادی با مجموعه مختلفی از نشانه هاست ممکن است این اختلال با موارد دیگری همچون اضطراب اجتماعی، اختلالات یادگیری و حتی از دست دادن شنوایی ترکیب شود. همه این مشکلات می توانند در اوتیسم جای گیرند و به همین خاطر شناسایی اوتیسم واقعی از اختلال شبیه اوتیسم را دشوارتر سازند. اختلالات شبیه اوتیسم توسط بیماری های مختلفی بروز می کنند. برخی از آن ها به خاطر تفاوت های ژنتیکی و برخی ها توسط محرک های زیست محیطی ایجاد می شوند. به عنوان مثال کودکی که دارای سندرم ناهنجاری جنینی ناشی از الکل است ممکن است برخی ویژگی های کودک اوتیسمی را داشته باشد و حتی با اوتیسم شناسایی شود.  اختلال در یادگیری هم ممکن است به خاطر مسمومیت با سرب در فرد رخ دهد و بسته به اینکه این تاخیر چگونه و در چه بازه زمانی خودش را نشان می دهد کودک با اوتیسم  و با مسمومیت با سرب تشخیص داده می شود.

عوامل خطر بحث برانگیز اوتیسم:

سال هاست که ده ها علت برای ابتلای افراد به اوتیسم بیان می شود.  از فرزندداری نادرست تا استفاده از واکسن ها، قرار گرفتن در معرض سونوگرافی و تلفن همراه همه آنچه که در دنیای مدرن کنارمان داریم به عنوان عامل شک برانگیز ابتلای افراد به اوتیسم در نظر گرفته می شود. خیلی ها بر این باورند که می توان از  کودک در برابر ابتلا به اوتیسم محافظت کرد. اما واقعیت چنین نیست. با اجتناب از فناوری، داروهای پیشگیرانه یا سایر موارد نمی توان از بروز چنین اختلالی پیشگیری نمود. این موارد باعث ابتلای افراد به اوتیسم نمی شوند به همین خاطر اجتناب از آن ها نمی تواند جلوی ابتلای کودک به اوتیسم را بگیرد.

می توان جلوی ابتلای کودک به اوتیسم را گرفت؟ بله و خیر

شکی نیست که شما می توانید کودکتان را از برخی از فاکتورهای زیست محیطی که باعث بروز نشانه های شدید یا خفیف اوتیسم می شود محافظت کنید. به عنوان مثال می توانید:

  • مطمئن شوید که به هنگام بارداری در برابر داروهای سمی، الکل ها یا محرک های زیست محیطی قرار نمی گیرید
  • همه چیز را بررسی می کنید تا مطمئن شوید رنگ خانه تان بدون سرب است و پوسته پوسته نمی شود
  • مطمئن شوید که بارداری تان در سنین جوانی انجام می شودو کودک پدرتان بیشتر از ۴۵ سال سن ندارد
  • اگر در معرض زایمان زودرس هستید دستورالعمل های پزشک را دنبال می کنید
  • کودکتان را به طور منظم به سراغ پزشک می برید تا مطمئن شوید مواردی همچون از دست دادن شنوایی، آلرژی و سایر مشکلاتی که می تواند نشانه های شبیه اوتیسم ایجاد کند را شناسایی می کنید.

در سوی دیگر ماجرا فاکتورهای خطر متعددی هست که نمی توانید جلوی بروزشان را بگیرید. برخی از این عوامل خطر عبارتنداز:

  • اگر تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید نمی توانید کنترلی بر روی ترکیب ژنتیکی اش داشته باشید
  • اگر می خواهید از داروها و فناوری های مدرن استفاده کنید در معرض اولتراساند، امواج تلفن همراه، تلویزیون و سایر موارد قرار خواهید داشت.
  • اگر در نواحی یا مجموعه خاصی کار می کنید در معرض مواد شیمیایی و آلاینده های خاصی قرار خواهید گرفت
  • اصلا مهم نیست چقدر مراقب خودتان و فرزندتان باشید، گاهی از اوقات نمی توانید جلوی زایمان زودرس را بگیرید.

با اینکه تقریبا پیشگیری از ابتلای کودک به اوتیسم غیر ممکن است اما رعایت برخی از نکات به کودک مبتلا به اوتیسم یا کودکی که نشانه های شبیه اوتیسم دارد کمک می کند زندگی پرباری داشته باشد. نکته کلیدی برای موفقیت این است که چشمتان را بر روی موانع توسعه ای ببندید و از فرصت های موجود برای درمان زودهنگام کودکتان استفاده کنید.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.