مقاله ای جامع از ویژگی های دوست خوب از دیدگاه علم روان شناسی

  ویژگی های دوست خوب ویژگی های دوست خوب: اینها کلیدهای حفظ ارتباطات طولانی مدت هستند. ویژگی های اصلی دوستی به سه دسته کلی تقسیم می شوند که هر یک جنبه مهمی از رفتار رابطه ای را نشان می دهد. هر کس سطح متفاوتی از ۱۳ ویژگی اساسی را در روابط خود به ارمغان می […]


 

ویژگی های دوست خوب

ویژگی های دوست خوب: اینها کلیدهای حفظ ارتباطات طولانی مدت هستند.

ویژگی های اصلی دوستی به سه دسته کلی تقسیم می شوند که هر یک جنبه مهمی از رفتار رابطه ای را نشان می دهد.

هر کس سطح متفاوتی از ۱۳ ویژگی اساسی را در روابط خود به ارمغان می آورد.

قابل اعتماد بودن اغلب عنصر «ساخت یا شکستن» در هر رابطه بین فردی است.

برخی از افراد در ایجاد و حفظ دوستی نسبت به دیگران زمان آسان تری دارند. و برخی از ما مشتاق دوستی های نزدیک تر هستیم یا سعی می کنیم بفهمیم چرا یک رابطه موجود یا امیدوار کننده از بین رفته است. در این موارد، ممکن است ابتدا رفتار یک دوست را قضاوت کنیم، نه رفتار خودمان. شاید فراموش کنیم که روابط متکی بر تعاملات متقابل است. آنها مهم است که سهم خودمان را در پویایی یک دوستی بررسی کنیم. فقط رفتار خودمان است که می‌توانیم تغییر دهیم، و ویژگی‌های شخصی خاصی وجود دارد که برای ایجاد دوستی‌های سالم و پایدار، پرورش آن‌ها ضروری است.

۱۳ ویژگی اساسی دوستی

چقدر با هر جمله موافقید؟

من قابل اعتماد هستم.

من با دیگران صادق هستم.

من به طور کلی بسیار قابل اعتماد هستم.

من به افرادی که به آنها اهمیت می دهم وفادار هستم.

من به راحتی می توانم به دیگران اعتماد کنم.

من احساس همدلی و همدلی با دیگران را دارم.

من می توانم قضاوت نکنم.

من شنونده ی خوبی هستم.

من از دیگران در روزهای خوبشان حمایت می کنم.

من از دیگران در روزهای بدشان حمایت می کنم.

من اعتماد به نفس دارم.

من معمولاً می توانم طنز زندگی را ببینم.

من از بودن در اطراف لذت می برم.

این صفات به سه دسته کلی تقسیم می شوند که هر یک جنبه ای اساسی از رفتار رابطه ای را نشان می دهد. اگر متوجه شدید که با بسیاری از جملات مخالف هستید، ممکن است برای ایجاد دوستی های معنادار و پایدار تلاش کنید.

در زیر شرحی از چگونگی تأثیر هر ویژگی بر روابط، سازماندهی شده بر اساس حوزه انتظارات رفتاری که در آن قرار می گیرد، ارائه شده است:

صفات صداقت

این ویژگی‌ها، که با پنج ویژگی اول فهرست بالا نشان داده می‌شوند، با ارزش‌های اصلی اکثر فرهنگ‌ها مرتبط هستند – قابل اعتماد بودن، صداقت، قابل اعتماد بودن، وفاداری، و به عنوان یک ویژگی مرتبط، توانایی اعتماد به دیگران.

قابل اعتماد بودن اغلب عنصر «ساخت یا شکستن» در هر رابطه بین فردی است. هر گونه نقض، صرف نظر از بزرگی درک شده، می تواند یک رابطه را ویران کند. امانت داری از چندین مولفه از جمله صداقت، قابل اعتماد بودن و وفاداری تشکیل شده است و در حالی که هر کدام برای روابط موفق مهم هستند، اما صداقت و قابل اعتماد بودن به عنوان حیاتی ترین در حوزه دوستی شناخته شده اند.

صداقت مستلزم آن است که صریحاً از صمیم قلب صحبت کنیم و عینیت را در کلام خود بگنجانیم.

قابل اعتماد بودن به این معنی است که دوستان می توانند روی شما حساب کنند که وقتی می گویید می خواهید در آنجا باشید، آنچه را که می گویید انجام دهید، و مایل باشید از دوستان دفاع کنید، به خصوص زمانی که آنها نمی توانند از خودشان دفاع کنند. اگر به همان اندازه که دوستان را ناامید می‌کنید، این رابطه اغلب سطحی، کمتر جذاب و حتی برانگیزاننده خشم می‌شود، اگر به طور کلی تمام نشود.

وفاداری در اوایل همه روابط ما ارزش گذاری می شود، از زمانی که اولین دوستی هایمان را ایجاد می کنیم. ما به دوستانی نیاز داریم که اسرار ما را به دیگران نگویند، درباره ما بدگویی نکنند، یا اجازه ندهند دیگران از ما انتقاد کنند.

اینکه بتوانید به شخص دیگری اعتماد کنید مستلزم راحتی با آسیب پذیری است. اگر در به اشتراک گذاشتن خود واقعی خود با یک دوست مشکل دارید، شک دارید که دوست شما به راحتی مایل به انجام این کار برای شما باشد.

ویژگی های مراقبت

این ویژگی‌ها، که با ویژگی‌هایی که به‌عنوان اعداد ۶ تا ۱۰ در بالا ذکر شده نشان داده می‌شوند، شامل همدلی، توانایی در خودداری از قضاوت، مهارت‌های گوش دادن مؤثر، و توانایی ارائه حمایت در زمان‌های خوب و بد هستند. این ویژگی ها مستلزم بینش شخصی، انضباط شخصی و توجه مثبت بی قید و شرط به دوستانمان است.

همدلی توانایی درک آنچه با یک دوست می گذرد، تشخیص احساس او و تعامل و پاسخ مناسب است.

توانایی قضاوت نکردن نشان‌دهنده سهولت ما در پذیرش انتخاب‌های دوست است، صرف‌نظر از اینکه آنها چقدر با انتخاب‌های ما متفاوت هستند.

مهارت‌های خوب گوش دادن برای برقراری ارتباط بین افکار، احساسات و تجربیات صمیمی ضروری است. این اشتراک یک فرآیند تدریجی دادن و گرفتن است که در طول زمان عمیق تر می شود.

حمایت از دیگران در روزهای بدشان یکی از ویژگی های تعیین کننده یک دوست خوب است، اما حمایت از دیگران در اوقات خوب آنها نیز ضروری است. ضرب المثلی می گوید: «همه یک برنده را دوست دارند»، اما برای برخی از ما اینطور نیست. اگر در جشن گرفتن خوشبختی دیگران مشکل دارید و حسادت یا حتی تلخی را تجربه می کنید، این ممکن است عمق دوستی های شما را محدود کند.

صفات همزاد

این گروه، که با سه ویژگی نهایی ذکر شده در بالا نشان داده می شود، شامل اعتماد به نفس، توانایی دیدن شوخ طبعی در زندگی، و سرگرم کننده بودن در اطراف است. این سه ویژگی همچنین با رفاه کلی و شادی در زندگی مرتبط است. اعتماد به نفس یک ویژگی جذاب در هر دوستی است و حتی ممکن است مسری باشد. وقتی در جمع افراد با اعتماد به نفس هستیم، معمولا احساس می کنیم اعتماد به نفس خودمان بالا می رود.

افرادی که دور و برشان سرگرم کننده است، بهتر از دوستانی هستند که با ابری تیره بالای سرشان راه می روند. اولی ها از زندگی لذت می برند، چالش ها را به روش های پیشگیرانه مدیریت می کنند و تجربیات منفی را در چشم انداز نگه می دارند.

افرادی که توانایی دیدن شوخ طبعی در زندگی را دارند به ما کمک می کنند تا با توپ های منحنی (یا اسپیت بال هایی) که زندگی به سمت ما می زند مقابله کنیم. همه ما از دوستانی سود می بریم که می توانند ما را از جدی گرفتن زندگی باز دارند.

قبل از اینکه بتوانید ضریب دوستی خود را افزایش دهید، باید بپذیرید که نیاز وجود دارد

به یاد داشته باشید: هر کس سطح متفاوتی از ۱۳ ویژگی را به روابط خود می آورد. با این حال، بهترین دوستان کمک سخاوتمندانه ای از این دوجین نانوا را ارائه می دهند. نگاهی صادقانه به رفتارهای خود بیندازید و ببینید که آیا برای افزایش احتمال حفظ ارتباطات نزدیکی که می‌خواهید، نیاز به افزایش “ضریب دوستی” دارید یا خیر.

نویسنده:

دکتر سعیده عزیز محمدی

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ تماس حاصل فرمایید.