ویژگی های شخصیتی و مهارت های رفتار ی داوطلبان ازدواج _ قسمت دوم

قسمت دوم ط) صفا بخشی و تالیف قلوب انسان های آرام و رشد یافته و آرامشگر همواره تلاش می کنند در ایجاد صلح و صفا بین خانواده ها و نزدیکان و آشنایان و به ویژه تالیف قلوب بین همسران از هیچ کوششی فروگذار نباشند، چرا که تالیف قلوب، نزدیک کردن دل ها به همدیگر و […]


قسمت دوم

ط) صفا بخشی و تالیف قلوب

انسان های آرام و رشد یافته و آرامشگر همواره تلاش می کنند در ایجاد صلح و صفا بین خانواده ها و نزدیکان و آشنایان و به ویژه تالیف قلوب بین همسران از هیچ کوششی فروگذار نباشند، چرا که تالیف قلوب، نزدیک کردن دل ها به همدیگر و ایجاد صلح و صفای پایدار در بین زوجین و اعضای خانواده و خواهران و برادران دینی و دوستان و آشنایان از ارزشمندترین عادت محسوب می گردد. همین است که پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله و امام علی علیه السلام تاکید خاصی بر این مهم نموده و تالیف قلوب و آشتی در خانواده ها و صلح و دوستی بین مسلمانان را افضل بر ارزش سالها نماز و روزه دانسته اند. شایان توجه است زمانی که انسان با تلاش صادقانه همه هم خود را برای تالیف قلوب و آشتی بین برادران و خواهران دینی، بلاخص بین همسران مبذول می دارد، در نتیجه چنین اندیشه و عمل نیک، خود آرامش مضاعف می یابد و وجود آرامشگری به لطف حق، معنویت و جلای ویژه ای پیدا می کند. همین است که انسان های دل آرام و آرامشگر، به دور از باورهای کلیشه ای و خرافه « در کار دیگرانم دخالت نمی کنیم» و یا « اختلاف ایشان به ما ربطی ندارد» همیشه در این امر خیر و تالیف قلوب در حد توان از هیچ تلاش و کوششی فرو نمی گذارند و خدای مهربان نیز همواره یار و یاورشان است.

ی) قدرشناسی و سپاسگزاری

انسان های آرامشگر و شکر گزار خالق هستی، همواره قدردان زحمات و محبت دیگران بوده به دور از ذره ای غرور و تکبر و خود محوری، سپاس و تشکر خود را تقدیم شان می نمایند. به طور کلی انسان هایی که شاکله ی شخصیت ایشان به زبان تشکر و قدر شناسی مزین است، از تواضع و خشوع بیش ترین برخوردارند. همسرانی که همواره در پی هر بهانه کوچکی از زحمات و الطاف یکدیگر تشکر و قدردانی می کنند، فرزندانی متواضع، تمکین پذیر و با محبت پرورش می دهند. انسان های دل آرام و آرامشگر، همیشه به دور از اندیشه طلب کارانه و رفتار پر توقع، و رها از زبان گله و منت و غیبت مراتب تشکر قلبی و سپاس صمیمانه خود را تقدیم همراهان و معاشران و مخاطبان خود می نمایند.

بدون تردید بازتاب زبان تشکر و قدردانی صمیمانه، افزایش جذابیت وجود و تقویت نگرش مثبت دیگران نسبت به خود و بالطبع قوت دل و غنای آرامش روان خواهد بود. زبان تشکر و قدردانی احساس تواضع و خشوع را تقویت نموده و آفت منت و تکبر و خود محوری را می زداید و عبادت خالق هستی را پر معنا و شیرین می نماید.

پیامبر حق محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله در این معنا می فرمایند: « هرکس در مقابل مردم زبان تشکر نداشته باشد، نمی تواند شاکر خدا باشد.»

شایسته آن است که داوطلبان ازدواج و همسران جوان همواره از زبان توقع و منت و غیبت و اندیشه و رفتار تکلف آمیز به دور بوده و بیش از همه از زبان و اندیشه و رفتار تکریم و قدر شناسی بهره مند باشند.

س) صداقت و صراحت

بهره مندی از صداقت دل و صراحت بیان از دیگر ویژگی ای شخصیت ارزشمند انسان های رشد یافته و آرامشگراست.

انسان های دل آرام و آرامشگر اجازه نمی دهند ذره ای از آفت نفاق و دورنگی دروغ و بی صداقتی در وجودشان بارور شود.

چرا که دروغ و نفاق ویرانگر ایمان و آفت آرامش روان است. از همین رو انسان های آرامشگر همیشه و در همه حال با چهره ای گشاده و با سرمایه ای از صداقت و درستی، دل آرامی و آرامش، با صداقت و صراحت سخن می گویند و الحق سخن ایشان بهتر بر دل می نشیند چرا که از سویدای دل و از بستر صداقت ها بر می خیزد. انسان های دل آرام و آرامشگر، در موقعیت های مختلف و بدون ریا و تزویر، و رها از هرگونه مصلحت اندیشی شخصی و خود محورانه، با همه صداقت و صراحت آن چه که « حق» است بر زبان جاری می کنند.

آری، انسان های وارسته و دل آرام و آرامشگر از پیشوای متقیان اما علی علیه السلام به نیکی آموخته اند که فرمودند: آن جا که سخن به حق باید گفته شود خاموشی سزاوار نیست این سکوت آن چنان باشد که به ناسزاوار سخن گفته شود.

صداقت و صراحت از مولفه های اصلی رفتار محبت آمیز است و رفتار محبت آمیز لازمه ازدواج و زندگی آرامشگرانه است.

ص) تلاش مداری و آفرینندگی

همه انسان های دل آرام و آرامشگر بر این باورند که با همراهان رفاقت و با خویشتن خویش رقابت.

آدم های آرامشگر همواره با نیت خالص و با همه بضاعت به تلاش خود و دیگران بها می دهند و نه به صرف نتیجه. اصولا تلاش هدفمند و جهت دار صرف نظر از این که نتیجه تلاش چگونه خواهد بود بسیار ارزشمند و پر اهمیت است.

از منظر ارزش های قرآنی و کلام عرشی ارزش انسان در تلاشی است و بس. تلاشی متناسب و در خور بضاعت فکری و تمکن وجود. چرا که ما موظف به تلاش درخور هستیم و نه مکلف به اخذ نتیجه. نتایج قهری همه تلاش ها تنها در درگاه عرشی خداوندی قابل محاسبه و ارزیابی خواهد بود. انسان های تلاش مدار همواره از بیش ترین امنیت خاطر و آرامش روانی برخوردارند درحالی که آدم های نتیجه مدار و نمره گرا عوما در اضطراب و ناامنی و دغدغه درونی بسر می برند و بالطبع به لحاظ عدم برخورداری از آرامش لازم هرچند این که هوشی سرشار داشته باشند از موهبت خلاقیت و نوآوری بهره ای نمی برند. به طور کلی افراد نتیجه گرا به دور از آرامش، با دنیایی از دغدغه های درونی همواره خود را در میان رقابت می بینند و ارزیابی می کنند اگر هم بتوانند به مدارج عالی تحصیلی دست یابند، مونتاژ گر ساخته های دیگران می شوند و یا مترجم یافته های این و آن، و کم ترین بهره ای از خلاقیت که بستر اصلی آن آرامش وجود است، نمی برند. از همین رو همواره داوطلبان ازدواج و همسران دل آرام انتظار دارند همسرشان بیشترین بها را به تلاش ایشان بدهد و نه به صرف نتیجه قابل مشاهده. به عنوان مثال اگر خانم مشاهده می کند که همسرش راس ساعت مقرر به منزل نیامده به تلاش بی وقفه و صادقانه وی اندیشه کند که با همه وجود به رغم وجود برخی موانع و مشکلات و معذوریت های به حق، با چند دقیقه یا ساعتی تاخیر خود را به منزل رسانده است و یا اگر آقا مشاهده می کند غذا خیلی شور شده به ساعت ها تلاش همسرش بیاندیشد که با همه وجود سعی نموده غذای مورد نظر را تدارک ببیند و احیانا بر اساس اضطراب حاکم بر فضای تهیه غذای مطلوب غفلتا دو بار نمک به غذا اضافه نموده است.

م) توکل به خدا

همه انسان های دل آرام و آرامشگر به سرمایه ای از ایمان و آرامش در عرصه های مختلف زندگی تلاش می کنند و در سعی و تلاش هدفمند و جهت دار خود به خالق منان توکل می کنند و از خدا استعانت می طلبند. انسان های رشد یافته و دل آرام بر این باورند که والاترین عمل ها و برترین تلاش ها آن است که مخلصانه و خالصانه برای رضای خدا باشد و بس، چرا که پیامبر خدا حضرت محمد (ص) فرمودند: « الاعمال بالنیه » ارزش عمل ها و تلاش ها به نیت آن بستگی دارد. هنگامی که نیت برای رضای خداست، انسان در انجام هر عملی به خدا توکل می کند و لاغیر. به سخن دیگر نتیجه تلاش خالصانه و مخلصانه به تناسب همه توان و ظرفیت فکری و جسمی و تمکن حیاتی برای رضای الهی همان توکل به خالق مهربان است. چرا که نتیجه گرایی و هدف زدگی عموما اضطراب آور است و اضطراب آفت آرامش است و داوطلبان ازدواج و همسران جوان همواره می خواهند که همسرشان تلاشمدار، متوکل و آرامشگر باشد.

پایان

بریده ای از کتاب: روانشناسی ازدواج و شکوه همسری

نویسنده: دکتر غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران 

انتشارات: دانشگاه تهران 

چاپ: پنجم

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.