بازی با اعداد

بازی با اعداد هیدی جرالد کادوسون   مقدمه: کودکان با ناتوانایی های یادگیری و اختلال بیش فعالی نارسایی توجه، ممکن است در حفظ و به خاطر سپردن واقعیت های ریاضی مشکل داشته باشند. این کودکان حتی برای تکرار واقعیت های عددی از طریق کارت های فلش، هنوز مواقعی وجود دارد که آنها نمی توانند عدد […]


بازی با اعداد

هیدی جرالد کادوسون

 

مقدمه: کودکان با ناتوانایی های یادگیری و اختلال بیش فعالی نارسایی توجه، ممکن است در حفظ و به خاطر سپردن واقعیت های ریاضی مشکل داشته باشند. این کودکان حتی برای تکرار واقعیت های عددی از طریق کارت های فلش، هنوز مواقعی وجود دارد که آنها نمی توانند عدد را بازیابند یا پیدا کنند یا نیاز به استفاده از انگشتانشان برای تولید پاسخ دارند. برخی معلمان متنفرند که به کودک اجازه استفاده از انگشتان یا یک ردیف عدد را بدهند، حتی موقعی که استفاده از انگشتان اجازه داده می شوند بسیاری از کودکان احساس احمق بودن و ناراحتی می کنند زیرا آن ها نمی توانند به سؤال به موقع پاسخ دهند یا خودشان را با سایر کودکان که عملکرد و سرعتی بالاتر دارند مقایسه می کنند. این نوع از مشکل معمولاً به برخی انواع ناتوانی یادگیری مربوط می شود، اما همیشه به حدی شدید نیست که به امکانات مدرسه نیاز باشد.

هیچ کس با اطمینان نمی داند که علت ناتوانایی یادگیری چیست؟ اما می دانیم که ناتوانایی یادگیری در خانواده ها رایج است،‌ اما اتفاقات چیز دیگری هستند که در خانواده ها نیز عمل می کنند.

علاوه بر این ما می دانیم که ناتوانایی های یادگیری کاری با هوش ندارد. به این معنی که کارکرد مغز افراد به طور متفاوت کار می کند. این کودکان به یک شیوه متفاوتی یاد می گیرد، وظیفه معلمان و بزرگسالان که نحوه یادگیری کودک را بفهمند (‌بدانند)، و آن شیوه را آموزش دهند. به خاطر کمک به این کودکان که با یک ناتوانی یا مشکل حفظ کردن اطلاعات در گیرند، بازی واقعیت های عددی به وجود آمد.

منطق

از آنجایی که فشارهای تحصیلی زیادی بر کودکان است تا در سطح کلاس عمل کنند، تمامی آموزش که در مدرسه صورت می گیرد ممکن است برای یادگیری واقعیت های عددی کودکان کافی نباشد. از این رو،  موقعی که آن ها به آن چنگ نمی زنند، ممکن است شیوه دیگری برای یادگیری آن ها وجود داشته باشد با استفاده از سمت راست مغز، و حرکات بدن در بازی واقعیت های عددی، بسیاری از کودکان واقعیت های عددی را آسان تر یاد می گیرند. این شیوه ی متفاوتی از یادگیری است که می تواند موفقیت را برای بسیاری از کودکان به همراه آورد.

توصیف

قبل از ورود کودک به اتاق بازی،‌ درمانگر ۱۵ تکه کاغذ ۸ تا ۱۱ اینتچی بر می دارد. بر هر تکه کاغذ، عددی از ۱ تا ۱۵ نوشته شده است. صفحات می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند تا سبب سرگرمی و لذت بخش شدن بازی شوند. درمانگر سپس برگه ها را روی کف اتاق بازی به ترتیب تصادفی قرار می دهد، اما آن قدر نزدیک به هم که کودک بتواند بپرد یا هر کدام را لمس کند.

موقعی که کودک وارد اتاق بازی می شود، درمانگر به او می گوید که در حال بازی ای به نام بازی واقعیت های عددی است. هر شرکت کننده روی یکی از اعداد می ایستد. برای مثال، درمانگر ممکن است روی عدد شش و کودک عدد چهار را انتخاب می کند. کودک پس یک عدد بزرگتر از شش تا (مثلاً نُه) را می گوید. درمانگر باید از سه عدد بپرد آن عدد مساوی با کل عددی است که کودک گفته است. پس درمانگر نوبت می گیرد و یک عدد بالاتر از عددی را که کودک روی آن ایستاده ( مثل شش) می گوید. کودک می تواند از روی عدد بپرد، یا عدد را لمس کند که مساوی کل است در این مورد چون کودک روی چهار بود دو عدد را می پرد. درمانگر سعی می کند که پرش ها (گام ها) را برای کودک کوچک نماید.

با ادامه بازی مسابقه تغییر می کند تا هر شرکت کنننده یک واقعیت عددی را داشته باشد و شخص دیگر باید به اندازه کل دو واقعیت عددی تا ۱۵ بپرد. بازی به این شیوه به کودک فرصت یادگیری واقعیت های عددی با شادی را به جای فقط تکرار می دهد.

بعد از انجام بازی به چند بار، کودک می تواند از اعداد کمتر یا پایین تر استفاده کند و درمانگر باید به جای جمع، تفریق کند موقعی که کودک در حیطه جمع احساس اعتماد می کند، درمانگر همان کار را انجام می دهد. کودک تسلط بر اعداد را نشان می دهد که او شروع به خواندن اعداد می کند که درمانگر نیازمند است در بین اتاق بپرد (بجهد)، نشان بدهد که او عدد داخلی را می د انسته و مکان آن که داده می شود می داند.

کاربرد

کاربرد این بازی به ویژه برای کودکان با مشکلات یادگیری ریاضی مفید است و کودکانی که با واقعیت های عددی مشکل دارند، این را می توان برای سایر واقعیت ها به کار برد ضرب، تقسیم و غیره با استفاده از بازی در گروه ها با دستیار کمکی سودمند است چون برخی کودکان موفق تر از سایرین هستند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.